Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > psychologia > Od pochwał do pychy. Czy miłość rodziców może zrodzić narcyza?
psychologia

Od pochwał do pychy. Czy miłość rodziców może zrodzić narcyza?

Słowo „narcyz” zrobiło zawrotną karierę w języku potocznym. Pojawia się w poradnikach psychologicznych, nagłówkach prasowych i komentarzach w internecie na określenie osób egocentrycznych, aroganckich czy emocjonalnie niedostępnych. Tymczasem narcyzm to złożona cecha osobowości, której źródeł można doszukiwać się m.in. w relacji z opiekunami. To właśnie w dzieciństwie rodzice mogą – często nieświadomie – kierować dziecko na ścieżkę, która prowadzi do utrwalenia narcystycznych wzorców. Jak do tego dochodzi i czy można temu zapobiec?

15/04/2025
cap-2923682_1280
Narcyzm powstaje prawdopodobnie jako maska czy próba sprostania oczekiwaniom. Fot. Vika Glitter /Pixabay
Udostępnij

Życie z narcyzem – i z narcyzmem

Poradniki prześcigają się w szukaniu odpowiedzi na pytanie „jak żyć z narcyzem” – jak go rozpoznać w związku, jak się przed nim bronić albo jak go unikać. Tymczasem rzadko zadajemy sobie pytanie, jak wygląda życie z perspektywy samego narcyza. Gdy mówimy o narcyzmie jako cesze osobowości, nie mamy na myśli zwykłej próżności, lecz głęboko zakorzeniony wzorzec funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Skąd się on bierze?

Wpływowi przeceniania inteligencji własnych dzieci i korelacji tego czynnika z narcyzmem przygląda się prof. dr hab. Marcin Zajenkowski z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego badania są pierwszymi, które rozróżniają trzy aspekty narcyzmu u dzieci: sprawczy, antagonistyczny i neurotyczny. Wcześniejsze analizy tego tematu skupiały się głównie na populacji dorosłych.

– Trzonem narcyzmu jest nadmierna roszczeniowość, czyli postrzeganie siebie jako specjalnie uprzywilejowanej osoby, której należy się więcej niż innym. Tak samo u dorosłych, jak i dzieci. Przy jednoczesnym postrzeganiu innych jako gorszych – wyjaśnia badacz.

Kwestionariusz narcyzmu – jak zmierzyć coś tak ulotnego?

W jaki sposób bada się poziom narcyzmu u dzieci? Już w wieku około ośmiu lat zaczynamy porównywać się do innych i na tej podstawie kształtować to, kim się stajemy. Wtedy też przychodzi odpowiedni czas na badanie narcyzmu. Naukowcy stworzyli kwestionariusz analizujący trzy aspekty narcyzmu. Pytania dotyczyły sprawczego aspektu narcyzmu, czyli postrzegania siebie jako osoby wyjątkowej, aspektu antagonistycznego, czyli poczucia bycia lepszym niż inni oraz aspektu neurotycznego, w którym osoba czuje, że jest wyjątkowa i należy jej się więcej, ale nie potrafi tego okazać, co na zewnątrz może objawiać się frustracją.

Rodzicielskie oczekiwania a obraz samego siebie

Szczególnie ważny według badacza staje się czynnik środowiskowy.

– Narcyzm rozwija się, kiedy dzieci są postrzegane przez rodziców w przesadny sposób. Moje dziecko jest wyjątkowe i z racji tego należy mu się więcej niż innym. Dziecko często jest postrzegane przez rodziców jako wyjątkowo inteligentne, obdarzone talentami itd., co jednak nie koresponduje z tym, jakie jest w rzeczywistości – tłumaczy prof. Zajenkowski.

Rodzice chcą widzieć w dziecku konkretne cechy i umiejętności, a ono stara się dążyć do ideału wyznaczonego przez opiekunów. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Różnica między tym, jak dziecko widzą rodzice, a jakie ono jest w rzeczywistości, sprawia, że nie potrafi ono zauważyć swoich ograniczeń.

– Jeśli rodzice będą jedynie mówili: jesteś wyjątkowy(a), inteligentny(a), wybitny(a) – to dziecko nie zobaczy swoich słabości. Rodzic postrzega je po swojemu i koniec, a dziecko nie ma możliwości zbudowania adekwatnego obrazu siebie. Prawdopodobnie w ten sposób powstaje narcyzm: jako maska czy próba sprostania oczekiwaniom – tłumaczy badacz.

Narcyzm lubi być mądry – o pragnieniu wyjątkowości

Narcyzm nie rozwija się jednak wyłącznie pod wpływem ogólnego przeceniania dziecka przez rodziców. Badacze z UW postanowili przyjrzeć się przekonaniom związanym z inteligencją dzieci. Zakładają, że nierealistyczna i nadmiernie pozytywna ocena inteligencji dziecka może stanowić jeden z czynników prowadzących do rozwoju narcyzmu. Jak istotne staje się w tym kontekście pojęcie inteligencji?

– Dla osób o wysokim narcyzmie to bardzo ważny konstrukt. Chcą widzieć siebie jako inteligentne osoby, choć w rzeczywistości to nie ma związku. U dzieci badamy ten aspekt, pytając np. „oceń, jak bardzo mądry/mądra jesteś”. I okazuje się, że dzieci bardziej narcystyczne postrzegają siebie jako mądrzejsze niż są w rzeczywistości, już w wieku 8 lat – zauważa prof. Zajenkowski.

Warto zaznaczyć, że narcyzm i inteligencja nie są ze sobą bezpośrednio powiązane. Badania na populacji dorosłych pokazują, że osoby o wysokim poziomie narcyzmu niekoniecznie są bardziej inteligentne. Mimo to, inteligencja jest cechą szczególnie pożądaną przez osoby narcystyczne, ponieważ wiąże się z wysokim statusem społecznym i sukcesem w wielu dziedzinach życia. Dla osób o wysokim narcyzmie wielkościowym (sprawczym), a więc osób, które cechuje nadmierne poczucie własnej wartości i pragnienie dominacji, przekonanie o własnej wyjątkowej inteligencji jest kluczowe, ponieważ wspiera pozytywny obraz siebie.

kid-1241817_1920
Narcyzm rozwija się, kiedy dzieci są postrzegane przez rodziców w przesadny sposób. Fot. ddmitrova/Pixabay

Świadome wychowanie zamiast wielkich oczekiwań

Choć narcyzm jest kojarzony z arogancją i przesadnym poczuciem własnej wartości, jego źródła okazują się bardziej złożone. Nadmierne idealizowanie dziecka, zwłaszcza w zakresie jego inteligencji i wyjątkowości, może przyczynić się do ukształtowania nierealistycznego obrazu samego siebie. Nie oznacza to, że pochwały są z zasady szkodliwe – kluczowe jest, aby opierały się na rzeczywistości, a nie wyobrażeniach i oczekiwaniach dorosłych. Zrozumienie, jak przekonania rodziców mogą wpływać na rozwój osobowości, to ważny krok w stronę bardziej świadomego wychowania, które wspiera dziecko w budowaniu zdrowego i realistycznego poczucia własnej wartości.

Może Ci się również spodobać

Co było pierwsze, jajko czy kura? O związku między rozwojem słownictwa i gramatyki w mowie dzieci

Głos pozwala na komunikację i oddaje emocje. Naukowcy badają, jak pomóc osobom po usunięciu krtani

Obiad z owadów? A może kotlet z probówki? Polacy raczej niechętni, ale nie mówią „nie”

Przestań rozpamiętywać złą przeszłość. Jak teoria perspektyw czasowych pomaga zrozumieć zaburzenia psychiczne

Połowa Polaków doświadczyła w dzieciństwie traumatycznych wydarzeń. Jak to odbija się na ich zdrowiu?

TAGnarcyzm antagonistycznynarcyzm neurotycznynarcyzm sprawczynarcyzm u dzieciPracownia Badań nad Osobowością Inteligencją i PoznaniemRada Naukowej Dyscypliny Psychologia UWWydział Psychologii UW
Poprzedni artykuł rysunek1 Żel i złoto. Czyli nowatorski lek-opatrunek na trudno gojące się rany
Następny artykuł 286fd64ce3bb7a1eec848fd2ff0fa1b9-2500x1873-1. Picasso w świecie biznesu. Korporacyjne kolekcje sztuki
prof-Marcin-Zajenkowski
prof. dr hab. Marcin Zajenkowski
przewodniczący Rady Naukowej Dyscypliny Psychologia UW i kierownik Pracowni Badań nad Osobowością, Inteligencją i Poznaniem. Jego działalność naukowa obejmuje różnice indywidualne (inteligencja, osobowość), procesy poznawcze, psychometrię.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski