Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > psychologia > „Nie jesz mięsa? Nie idę z Tobą na randkę”. Gender i dieta w aplikacjach randkowych
psychologia

„Nie jesz mięsa? Nie idę z Tobą na randkę”. Gender i dieta w aplikacjach randkowych

Już ponad 350 mln ludzi na całym świecie korzysta z aplikacji i serwisów randkowych. Codziennie przerzucają profile potencjalnych partnerów w prawo lub w lewo – często w ciągu zaledwie kilku sekund rozstrzygając o ich atrakcyjności. Badaczki z Uniwersytetu Warszawskiego sprawdziły, czy deklaracje o wyborach dietetycznych mogą wpływać na ocenę atrakcyjności w świecie Tindera.

24/04/2025
austin-distel-2vCqH34PqWs-unsplash
Jak zadziałał termometr uczuć? Wygląda na to, że ogólne wrażenie nie jest złe. Fot. Austin Distel/Unsplash
Udostępnij

Przez żołądek do serca?

Dominika Adamczyk, doktorantka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, wraz z prof. dr hab. Dominiką Maison i we współpracy z Johnem B. Nezlekiem, przeprowadziła eksperyment, którego wyniki pozwalają lepiej zrozumieć, w jaki sposób informacja o wegetarianizmie wpływa na ocenę naszej atrakcyjności w serwisach randkowych. Badanie to zbliża nas do odpowiedzi na pytanie, jak osoby jedzące mięso postrzegają swych potencjalnych, nie-mięsożernych partnerów. Badaczki sprawdziły przy tym, jak na wizerunku wegetarian odbijają się ich motywacje do porzucenia diety mięsnej. To szczególnie istotne zagadnienie w Polsce – kraju o niezwykle silnych tradycjach jedzenia produktów odzwierzęcych.

„Swipe-owanie” w służbie nauki

W 2022 r. przeprowadzono szeroko zakrojone badanie na próbie 404 heteroseksualnych, mięsożernych osób – 204 Polek i 200 Polaków. Uczestnicy zobaczyli fikcyjne profile randkowe – wyglądem przypominające te z Tindera. Oceniali osoby na podstawie ich zdjęć, opisu zainteresowań i wzmianki o diecie. W tej ostatniej kwestii kluczowe były cztery warianty: brak informacji o diecie (grupa kontrolna), wegetarianizm z powodów zdrowotnych, etycznych lub ekologicznych.

Po zapoznaniu się z profilem badani oceniali m.in. ogólne wrażenie (tzw. termometr uczuć), chęć umówienia się na randkę, zgodność płciową (czy osoba wydaje się „kobiecą” lub „męską”), a także przypisywane cechy stereotypowo kobiece i męskie. Dodatkowo mierzono, jak silnie badani utożsamiają się ze swoją dietą mięsną.

Nie jesz mięsa? Randka niepewna

Wyniki mówią jasno: osoby jedzące mięso postrzegały wegetarian gorzej niż osoby, które nie podzieliły się informacjami o swojej diecie. Dotyczyło to zarówno ogólnego wrażenia, jak i chęci umówienia się na randkę.

– Spodziewaliśmy się, że wegetarianie będą oceniani jako mniej atrakcyjni niż osoby, które nie informują o swojej diecie – jest to zgodne z efektem podobieństwa, a ludzie często wybierają partnerów podobnych do siebie. Zaskoczyło nas jednak, że wegetarianie motywowani troską o zdrowie byli oceniani najgorzej – jako najmniej atrakcyjni i najmniej chętnie wybierani jako potencjalni partnerzy. Było to sprzeczne z wcześniejszymi przewidywaniami i wynikami badań, które wskazywały, że to wegetarianie kierujący się względami etycznymi (np. troską o zwierzęta) spotykają się z największą niechęcią – zauważa Dominika Adamczyk.

Dodatkowo, kobiety oceniały mężczyzn wegetarian gorzej niż mężczyźni oceniali kobiety wegetarianki. Może to mieć związek ze stereotypowym postrzeganiem cech związanych z daną płcią. Jak tłumaczą autorki, opiekuńczość wobec zwierząt może być postrzegana jako „niemęska”. Odrzucający mięso mężczyzna nie pasuje więc do tradycyjnej, polskiej koncepcji męskości.

Kobiety na diecie roślinnej nie doświadczały podobnego spadku ocen. Ich wybory dietetyczne były postrzegane jako zgodne ze stereotypowym obrazem ich płci. Dbanie o zdrowie, troska o środowisko czy opiekuńczość to cechy, które społeczeństwo chętniej przypisuje kobietom niż mężczyznom.

Trzeba przedefiniować męskość?

Wyniki badań pokazują, że dieta – a szczególnie jej powody – wpływa na postrzeganie naszych potencjalnych partnerów. Może to tłumaczyć, dlaczego mężczyźni rzadziej decydują się na przejście na dietę roślinną. Dominuje stereotyp: mięso kojarzymy z jadłospisem mężczyzny, a tofu to raczej składnik diety kobiet. 

– Normy męskości nie są stałe – zmieniają się pod wpływem przemian społecznych i kulturowych. Dotychczasowe kampanie promujące wegetarianizm wśród mężczyzn wciąż opierają się jednak na tradycyjnym wzorcu męskości („możesz być silny i umięśniony, jedząc warzywa!”). Być może lepszym rozwiązaniem byłoby promowanie nowej definicji męskości – uwzględniającej wrażliwość i empatię, które są częstymi cechami wegetarian. Warto też obalać mity, np. że dieta wegetariańska nie zapewnia odpowiednich składników dla mężczyzn, co – jak pokazują badania – nie jest prawdą – wyjaśnia badaczka.

Zamiast więc próbować „wmontować” wegetarianizm w dotychczasowy stereotyp męskości, warto propagować jej bardziej otwarty model.

Może Ci się również spodobać

Oto jak osoba w spektrum widzi świat. Sztuczna inteligencja pomaga zrozumieć autyzm 

Co było pierwsze, jajko czy kura? O związku między rozwojem słownictwa i gramatyki w mowie dzieci

Od pochwał do pychy. Czy miłość rodziców może zrodzić narcyza?

Głos pozwala na komunikację i oddaje emocje. Naukowcy badają, jak pomóc osobom po usunięciu krtani

To ja dzisiaj na zdalnym. Czy komunikacja online jest tak samo skuteczna, jak ta na żywo?

TAGdieta w aplikacjach randkowychInstytut Psychologii Polskiej Akademii Nauktermometr uczućwegetarianizmWydział Psychologii UW
Poprzedni artykuł Fot. ArthurHidden/Freepik Powiedz mi, kogo słuchasz, a powiem ci, co myślisz. Jak postrzegamy UE w zależności od mediów, z których korzystamy?
Następny artykuł rzymska-ceramika-stolowa Skrawki przeszłości. Kolejny sezon prac archeologicznych w Gonio-Apsaros
Dominika_Adamczyk
Dominika Adamczyk

psycholożka społeczna, doktorantka na Wydziale Psychologii UW. Związana jest również z Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Zainteresowania badawcze skupia wokół takich tematów jak relacje międzygrupowe, identyfikacja z grupą i stereotypy płci. Specjalizuje się w analizach jakościowych i ilościowych, badając, jakie mechanizmy wpływają na postrzeganie grup społecznych oraz na kształtowanie przekonań o rolach płciowych w społeczeństwie.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski