Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > komunikacja społeczna > Wypożyczyć książki, dawać nadzieję. Znaczenie bibliotek w kryzysie uchodźczym
komunikacja społeczna

Wypożyczyć książki, dawać nadzieję. Znaczenie bibliotek w kryzysie uchodźczym

Co, poza książkami, mogą znaleźć w bibliotekach uchodźcy? Międzynarodowy zespół, do którego należą badacze Uniwersytetu Warszawskiego, zajął się nowymi rolami, jakie zaczęły pełnić te instytucje po wybuchu wojny w Ukrainie. Wnioski są jasne –  pora porzucić kojarzenie bibliotek wyłącznie z czytelniami i ciszą! Obecnie biblioteki to nowoczesne centra informacji, integracji i wsparcia. Magazyny nadziei i zaplecza normalności.

03/04/2025
pexels-Element5-Digital-1370296
Naukowcy podkreślają rolę, która jest zakorzeniona w etosie bibliotek jako integracyjnych przestrzeni dostępnych dla wszystkich. Fot. Element5 Digital / Pexels
Udostępnij

Skuteczna pomoc dla migrantów to złożona kwestia, wymagająca integracji wielu instytucji na różnych poziomach. Wsparcie musi mieć wymiar nie tylko systemowy – w postaci sprzyjających uchodźcom regulacji prawnych – ale również pozarządowy oraz lokalny. Na tym ostatnim poziomie niebagatelną rolę zaczęły pełnić … biblioteki. Wiele z nich podjęło różne inicjatywy mające na celu wspieranie osób uciekających przed wojną w Ukrainie. Naukowcy z międzynarodowego zespołu pod kierownictwem prof. Jamie Johnston z Oslo Metropolitan University* postanowili przyjrzeć się nowym rolom, jakie te instytucje ostatnio przyjęły. Liderką polskiej części badań jest dr hab. Anna Mierzecka z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

Wsparcie po ukraińsku

Badanie pozwoliło zidentyfikować rolę, jaką odegrały biblioteki wobec napływu uchodźców wojennych z Ukrainy. Na początku projektu analizą objęto Polskę i Węgry. W pierwszym kwartale 2023 r. przeprowadzono wywiady z dyrektorami bibliotek i bibliotekarzami – w kilku placówkach w każdym z wymienionych krajów.

Rozmówcy z obu krajów wskazywali, że na wczesnym etapie wojny zarządzane przez nich biblioteki podpowiadały, gdzie szukać pomocy. Oferowały m.in. dostęp do komputerów i internetu, możliwość drukowania oraz kopiowania, a także dawały możliwość ładowania urządzeń mobilnych. W czytelniach i wypożyczalniach tworzono pokoje relaksu, alternatywę dla często zatłoczonych i przepełnionych mieszkań, w których zatrzymywali się uchodźcy. Placówki oferowały również konsultacje psychologiczne zwłaszcza zwłaszcza z myślą o dzieciach. Udostępniały też informacje w języku ukraińskim.

Wsparcie imigrantów objęło również tradycyjne usługi biblioteczne. I chociaż po wybuchu wojny ukraiński rynek książki stanął w obliczu poważnych wyzwań, a dotychczasowe kanały dystrybucji zostały zakłócone – udało się zadbać o to, by dzieciom i dorosłym nie brakowało książek w ojczystym języku. 

Wrażliwość na migrację

– Wyniki naszych badań pokazały bardzo szerokie wykorzystanie możliwości bibliotek, natomiast można na nie spojrzeć inaczej niż tylko przez pryzmat wsparcia środowisk migrantów. Warto wyjść poza pojmowanie przestrzeni bibliotecznej jako przestrzeni fizycznej. Biblioteka publiczna i – a może przede wszystkim – jej pracownicy działają w przestrzeni swojej lokalnej społeczności, rozumianej również jako przestrzeń społeczna, kulturalna czy edukacyjna. W tym wymiarze oczywiste jest, że biblioteka powinna elastycznie reagować na potrzeby tej społeczności i wspierać jej rozwój. Oznacza to bardzo różnorodną i wielowymiarową działalność – mówi dr hab. Anna Mierzecka.  

W przypadku kryzysu migracyjnego takim działaniem może być uwrażliwienie społeczności lokalnej na problemy uchodźców, na wyzwania, z jakimi mierzą się ludzie po opuszczeniu swojego kraju.

Biblioteka po nowemu

W trakcie kryzysu uchodźczego biblioteki przekształciły się w ośrodki, które dawały schronienie, oferowały wsparcie, od doraźnej pomocy po działania edukacyjne, na przykład w zakresie nauki języka, i ułatwiały integrację kulturową. Rola tych instytucji nie zakończyła się jednak wraz z zaspokojeniem podstawowych potrzeb migrantów z terenów Ukrainy. Podobnie jak nie zakończyły się prace międzynarodowego zespołu analizującego nowe role bibliotek. 

– Kraje, które objęliśmy dalszymi badaniami, to: Chorwacja, Dania, Estonia, Finlandia, Niemcy, Węgry, Islandia, Litwa, Norwegia, Polska, Szwecja. Korzystamy też z doświadczeń innych regionów świata. Jeśli mówimy o widocznych tendencjach, to obecnie działalność bibliotek publicznych staje się tak różnorodna, że trudno mówić o ogólnych standardach. Na przykład w krajach skandynawskich widzimy, jak społeczności lokalne przejmują inicjatywę w kształtowaniu działalności w bibliotekach. Innym przykładem jest angażowanie się bibliotek w pośredniczenie w relacjach pomiędzy obywatelem a państwem czy tworzenie przestrzeni dla dialogu politycznego w celu umacniania zasad demokracji. W Stanach Zjednoczonych biblioteki angażują się w walkę z uzależnieniami oraz pracę z osobami w kryzysie bezdomności. Działalność bibliotek odpowiada na kwestie istotne lokalnie – podkreśla dr hab. Anna Mierzecka.

Naukowcy podkreślają kluczową rolę bibliotek we wspieraniu wrażliwych populacji i społeczności. Rolę, która jest zakorzeniona w etosie bibliotek jako integracyjnych przestrzeni dostępnych dla wszystkich.

*Liderem projektu jest prof. Jamie Johnston z Oslo-Met University. Polską grupą badawczą kieruje dr hab. Anna Mierzecka, którą wspierają prof. Małgorzata Kisilowska-Szurmińska oraz dr Magdalena Paul z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

Może Ci się również spodobać

Muzea do posłuchania. Jak podcasty zrewolucjonizowały świat sztuki w czasie pandemii

Gogle zamiast tornistra. Czy technologia VR wyprze tradycyjną edukację?

Picasso w świecie biznesu. Korporacyjne kolekcje sztuki

Cisza kontrolowana. Jak działała radziecka cenzura na początku ubiegłego wieku

Powiedz mi, kogo słuchasz, a powiem ci, co myślisz. Jak postrzegamy UE w zależności od mediów, z których korzystamy?

TAGbibliotekikomunikacja społecznauchodźcy z UkrainyWydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW
Poprzedni artykuł czlonkowie_zespolu_w-kolekcji_epigraficznej_w-_Aachen Kamień trwalszy niż Cesarstwo Rzymskie. Otwiera się droga do nowego rozumienia zmian w antycznej Europie?
Następny artykuł LIGO_control_kad „Dźwięk” Wszechświata. Kolejna seria obserwacji fal grawitacyjnych
dr hab. Anna Mierzecka, prof. UW
informatolog, profesor na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, członkini zespołu badawczego Laboratorium Badań Medioznawczych UW. Specjalizuje się w badaniu szeroko rozumianych zachowań informacyjnych, wykorzystywaniu cyfrowych technologii informacyjnych do komunikacji naukowej, problemami wykluczenia i aktywizacji cyfrowej oraz funkcjonowaniem bibliotek z perspektywy użytkowników. Jest członkiem Association For Information Science and Technology oraz polskiego oddziału International Society for Knowledge Organization.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski