Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Strona główna » Artykuły » Dotacja czy ulga? Spór starszy niż regaty w KPO
ekonomia i finanse

Dotacja czy ulga? Spór starszy niż regaty w KPO

Głośne historie o jachtach kupowanych za pieniądze z KPO przykrywają mniej sensacyjne pytanie: czy dotacje i ulgi podatkowe naprawdę pomagają firmom w innowacjach? I jeśli tak, to które z nich działają skuteczniej? Sprawdził to badacz z Uniwersytetu Warszawskiego.

Ostatnio zaktualizowany: 2025/09/03
03/09/2025
9 Min czytania
dobeStock_495860596-scaled
Polska w kilka lat przeszła od braku ulg do jednych z najbardziej hojnych. Fot. rozentuzjazmowany / Adobe Stock
Udostępnij

Nowy produkt, usprawnienie procesu, badania czy audyty potrzebne do rozwoju firmy – wszystko to kosztuje, i to niemało. Nie każdy przedsiębiorca może, a nie każdy chce ponosić takie wydatki. Z pomocą przychodzi państwo: w większości krajów dostępne są ulgi podatkowe dla firm inwestujących w rozwój, a także dotacje – bezpośrednie wsparcie na konkretne projekty. Które narzędzie działa skuteczniej? I czym właściwie się różnią? Odpowiedzi poszukał dr hab. Krzysztof Szczygielski, prof. ucz., z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Przeanalizował w tym celu dane z sześciu edycji ogólnopolskiego badania PNT-02 (realizowane w UE pod nazwą Community Innovation Survey), obejmującego łącznie około 24,5 tysiąca firm. Projekt realizowano we współpracy z Ministerstwem Finansów i Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu, a finansowało go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Gospostrateg.

Krótka historia wsparcia innowacyjności w Polsce

– Polityka innowacyjna polegająca na bezpośrednim wspieraniu firm zaczęła się w Polsce dopiero po wejściu do Unii Europejskiej – wcześniej praktycznie jej nie było, a jeśli już, to w bardzo skromnym wymiarze finansowym – mówi prof. Szczygielski.

Badacz przyznaje, że początki funkcjonowania dotacji w Polsce przypominały głośną dziś aferę z dofinansowaniami z Krajowego Planu Odbudowy.

– Na początku nikt nie wiedział, co robić z dużymi środkami, które nagle się pojawiły, i trzeba je było szybko rozdysponować. Przez dwie dekady system jednak dojrzał i sprofesjonalizował się – dodaje naukowiec.

Dzisiaj dotacje to wciąż dominująca forma wsparcia innowacyjności firm, chociaż w 2016 r. wprowadzono nowe narzędzie: ulgę podatkową na badania i rozwój. Początkowo pozwalała ona odliczyć dodatkowe 30% kosztów kwalifikowanych, w 2017 r. podniesiono ten wskaźnik do 50%, a od 2018 r. – do 100%.

– Dziś, jeśli firma wyda 1,5 tys. zł na badania i rozwój, w koszty może wpisać 3 tys. zł. Na początku, przed podwyżką, po tym samym wydatku można było wpisać niespełna 2 tys. zł – tłumaczy prof. Szczygielski. Jeżeli firma ma wyspecjalizowane centrum badawczo-rozwojowe, wymiar ulgi jest jeszcze większy.

Wartość dotacji w 2023 r. – liczona jako procent PKB – była w Polsce jednak co najmniej dwukrotnie większa niż suma ulg podatkowych B+R.

Polska w zaledwie kilka lat przeszła od braku ulg do jednych z najbardziej hojnych. Wskaźnik tzw. implied tax-subsidy rate dla dużych, zyskownych firm wzrósł z 0,00 w 2015 r. do 0,36 w 2022 r. – to ponad dwa razy więcej niż średnia dla krajów OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), wynosząca ok. 0,16. W praktyce oznacza to, że polska firma może odzyskać z systemu podatkowego proporcjonalnie większą część swoich wydatków na B+R niż jej konkurenci w większości państw rozwiniętych.

Tak wysoki poziom wsparcia plasuje nas w ścisłej czołówce, obok Portugalii czy Korei Południowej. Szczegółowe rozwiązania mogą być jednak bardzo różne, bo w jednych systemach ulga polega na zwiększeniu kosztów uzyskania przychodu (jak w Polsce), w innych – na bezpośrednim odliczeniu od podatku.

Światowe trendy w zachętach do inwestowania

Niektóre kraje wciąż ograniczają się wyłącznie do bezpośredniego wspierania przedsiębiorców. W 2021 r. tak wyglądała polityka m.in. Estonii, Finlandii i Niemiec – choć nasi zachodni sąsiedzi wkrótce potem wprowadzili własne ulgi podatkowe B+R. Na tle OECD widać wyraźny trend: liczba państw stosujących takie zachęty wzrosła z 14 w 2000 r. do 40 w 2024 r., a średni poziom wsparcia systematycznie rośnie.

– To tendencja widoczna niemal na całym świecie: rośnie rola ulg podatkowych i ich hojność. Kraje takie jak Wielka Brytania, Francja czy Portugalia więcej przeznaczają na ulgi podatkowe niż na dotacje. To nie znaczy, że to polityka słuszna. To po prostu polityka popularna – mówi prof. Szczygielski.

Polska również wpisuje się w ten trend. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że wartość odliczeń z tytułu ulgi B+R rośnie z roku na rok. Jeszcze w 2016 r. korzystało z niej zaledwie kilkaset firm, a w 2023 r. – już około 2,5 tys. podmiotów. Choć wciąż to zaledwie 4 promile  wszystkich płatników CIT wykazujących przychód, tempo wzrostu liczby beneficjentów pokazuje, że instrument znajduje coraz więcej odbiorców.

Dotacje kontra ulgi

Co skuteczniej motywuje przedsiębiorców do inwestycji w innowacje – dotacje czy ulgi podatkowe? Oba instrumenty mają swoje zalety i wady.

 – Programy grantowe można stosować w miarę elastycznie: skierować do danej branży, tylko do dużych firm lub właśnie do małych, wprowadzić tylko w jednym regionie albo przeznaczyć dla firm prowadzonych przez kobiety. Trzeba tym jednak zarządzać, administrować, rozliczać. Ulgi podatkowe są uniwersalne i bezobsługowe – firmy się po nie zgłaszają i same – choć zwykle z pomocą doradców podatkowych – rozliczają – wyjaśnia prof. Szczygielski.

W analizie opartej na danych z GUS badacz porównał, jak często otrzymanie konkretnej formy wsparcia przekładało się na realizację zaplanowanych działań innowacyjnych w porównaniu ze scenariuszem kontrfaktycznym nie przewidującym wsparcia. Wyniki wskazują, że w przypadku innowacji produktowych ulgi B+R miały wyraźnie większy wpływ niż dotacje – różnice sięgały kilku punktów procentowych. Natomiast w zakresie pozyskiwania zewnętrznych usług badawczych i rozwojowych, takich jak analizy wykonywane przez instytuty badawcze czy firmy konsultingowe, przewagę miały dotacje.

Badanie pokazało też, że różnice w skuteczności przy wprowadzaniu innowacji procesowych były niewielkie – efekty obu narzędzi były porównywalne. Innymi słowy, ulgi częściej motywują firmy do opracowywania nowych produktów, natomiast dotacje skuteczniej zachęcają do szukania partnerów i zlecania części prac na zewnątrz.

Więcej ulgi, mniej efektów?

Badacz zwraca uwagę na ryzyko związane z dotacjami, tzw. crowding out. Zjawisko to polega na tym, że przedsiębiorstwo wydaje na innowacje środki otrzymane w ramach wsparcia publicznego zmniejszając wydatki własne. Z punktu widzenia gospodarki im większe łączne nakłady na badania i rozwój – tym lepiej, dlatego w przypadku dotacji często wymaga się współfinansowania.

W analizie prof. Szczygielskiego firmy korzystające z dotacji częściej niż te, które wybierały wyłącznie ulgi podatkowe, zdobywały dodatkowe środki na rozwój – np. zaciągając kredyty. Różnice były tu wyraźne: efekt mobilizowania finansowania dłużnego był w przypadku dotacji istotnie większy i utrzymywał się w każdej z analizowanych edycji badania.

Jak już wspomniano, wymiar ulgi na B+R w Polsce wzrósł między 2016 a 2020. To pozwoliło na zbadanie jeszcze jednego aspektu problemu.

– Porównałem firmy, które po raz pierwszy skorzystały z ulgi na badania i rozwój, kiedy była mniejsza, z podmiotami, które sięgnęły dopiero po wyższą ulgę. Efekty były większe, kiedy ulga była mniejsza. To może sugerować, że mamy trochę za wysoką ulgę – ale to bardzo ostrożny wniosek. Może być też tak, że firmy, które wcześniej skorzystały z ulgi, to te najbardziej innowacyjne i skłonne do ryzyka, których do inwestowania w badania i rozwój nie trzeba było aż tak zachęcać – podsumowuje prof. Szczygielski.

Choć badanie nie odpowiada wprost na pytanie z tytułu, co wybrać – dotację czy ulgę – wnioski sugerują, że najlepsze efekty może dawać łączenie obu instrumentów. Ulga może wspierać systematyczne działania rozwojowe, a dotacja – pomóc w realizacji większych, wymagających projektów. Skoro oba narzędzia działają w różny sposób, polityka innowacyjna może wykorzystywać oba jednocześnie, aby lepiej osiągać swoje cele.

Kiedy gospodarki są w szoku – co i jak kształtuje cykle koniunkturalne?
Między kombajnem a apartamentowcem. Jak zmieniają się konflikty o ziemię na polskiej wsi?
Sąsiedzi-turyści. Czy Warszawa powinna ograniczać najem krótkoterminowy?
How to #MakeZbiorKomGreatAgain? Innowacyjne dane dotyczące mobilności
Czy kryzys zaufania do naukowców to fakt? Są badania
TAGbadanie PNT-02Community Innovation SurveydotacjeKrajowy Plan OdbudowyMinisterstwo FinansówNarodowe Centrum Badań i Rozwojuprogram Gospostrategulga podatkowaUniwersytet Ekonomiczny w PoznaniuWydział Nauk Ekonomicznych UW
Poprzedni artykuł cityscape-7220084_1280 Gry i zabawy w rozmowie o wolności i niezależności. Nowatorskie badania
Następny artykuł Manuskrypt-etiopski Gdy islam przejął władzę w Dongoli. XVI-wieczne świadectwo etiopskiego mnicha
prof_Krzysztof_Szczygielski
dr hab. Krzysztof Szczygielski, prof. ucz.
pracuje na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW, jest kierownikiem Katedry Innowacji i Rozwoju. Jego zainteresowania badawcze obejmują innowacje na poziomie przedsiębiorstw i branż, a także politykę innowacyjną. Kieruje projektem „Monitorowanie wyników innowacyjnych przedsiębiorstw i ocena skutków regulacji: opracowanie narzędzi wspierających politykę gospodarczą”, realizowanym przez konsorcjum Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Ministerstwa Finansów, wspieranym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (GOSPOSTRATEG-VI/0029/2021-00).

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Zapisz się na newsletter
Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2025 Uniwersytet Warszawski

Copyright © 2025 Uniwersytet Warszawski
Accessibility Adjustments

Powered by OneTap

How long do you want to hide the accessibility toolbar?
Hide Toolbar Duration
Colors
Orientation
Version 2.5.0
Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}