Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > humanistyczne > językoznawstwo > Zanika umiejętność pisania. Czy logika zaczyna przerastać młode pokolenie?
językoznawstwo

Zanika umiejętność pisania. Czy logika zaczyna przerastać młode pokolenie?

Jeśli sądzisz, że w dobie komputerów sztuka pisania zanika… to możesz mieć rację. Dr hab. Anna Dąbrowska z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego zbadała dokumentację egzaminacyjną z ostatnich dwudziestu lat, by ocenić, jak skrótowe metody komunikacji oraz weryfikacja wiedzy za pomocą testów kształtują zdolność młodych ludzi do tworzenia dłuższych tekstów.

21/02/2025
Mamy problem, niebłahy. Fot. Unsplash, CC.
Udostępnij

Cyberprzestrzeń to dla młodych osób realny świat. Średnio, jak wykazuje najnowszy raport NASK-PIB (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy) spędzają w internecie w dni powszednie ponad 5 i pół godziny, a w dni wolne ponad 6. Średni dzienny czas korzystania z mediów społecznościowych przez nastolatków przekroczył 4 godziny. 16% nastoletnich użytkowników deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez tych mediów dłużej niż godzinę.

Zanurzenie w dynamicznej komunikacji mediów społecznościowych oraz presja „nauki pod test” kształtują sposób pisania współczesnej młodzieży. Dr hab. Anna Dąbrowska analizuje, jak te zmiany przekładają się na umiejętność pisania dłuższych tekstów. Badania wskazują na to, że młodzi ludzie, choć są biegli w szybkiej wymianie informacji, zmagają się z trudnościami w tworzeniu bardziej złożonych, logicznych wypowiedzi.

Niespójnie, niezgodnie z zasadami gramatyki

Badaczka sięgnęła po wyniki egzaminów gimnazjalnych i ósmoklasisty zawarte w sprawozdaniach z lat 2002-2021. Szczególną uwagę poświęciła znaczeniu mediów społecznościowych dla języka i form komunikacji stosowanych przez młodzież. Zauważyła przy tym, że system edukacji, skupiający się na przygotowaniu do testów, często pomija rozwijanie umiejętności analizy, argumentacji i krytycznego myślenia.

W centrum badań dr hab. Anny Dąbrowskiej jest „nowa oralność”. Istota tego zjawiska to przemieszanie form wypowiedzi charakterystycznych dla pisma, z bardziej spontanicznymi, swobodnymi formami wykorzystywanymi w komunikacji ustnej. Młodzież, korzystając z platform, takich jak TikTok czy Instagram, coraz rzadziej tworzy teksty spełniające kryteria spójności i logicznej struktury. Coraz częściej uwidaczniają się jej problemy z samodzielnym formułowaniem myśli i redagowaniem tekstu w zgodzie z instrukcją, a nawet z zasadami gramatyki i ortografii. W efekcie tradycyjny tekst pisany zastępowany jest przez mowę zapisaną, którą młodzi posługują się na co dzień. Badaczka stawia pytania: Jakie znaczenie mają te zmiany dla rozwoju młodych ludzi i ich zdolności uczestniczenia w kulturze pisma? W końcu piśmienność to nie tylko technika, ale także medium rozwijające procesy myślenia – takie jak kategoryzowanie i abstrahowanie – kluczowe dla poznania świata i samorozwoju.

– Pismo doskonali logikę myślenia, niezbędną do budowania wypowiedzi według pewnej struktury i porządku. Zupełnie inaczej wygląda tekst, nawet mówiony, który był wcześniej przygotowany na piśmie (charakteryzuje się on określoną strukturą i porządkiem) niż ten wygłaszany spontanicznie (często dygresyjny, chaotyczny). Pismo łączy kreatywność i dyscyplinę. Dyscyplina jest ważna, żeby tekst był zrozumiały, a kreatywność – żeby był interesujący – zauważa badaczka.

Wyzwania przed systemem edukacji

Nie bez winy jest system edukacji. Egzaminy – bardzo często w postaci testów – stawiają przed uczniami wymagania, które nie wspierają umiejętności pisania. Według Dąbrowskiej, młodzi ludzie uczą się pisać w sposób instrumentalny – skupiając się na spełnieniu wymagań testu, a nie na argumentacji czy krytycznej analizie. To podejście nie odzwierciedla ich rzeczywistej umiejętności pisania, a tę widać w coraz większych trudnościach z tworzeniem dłuższych, logicznych wypowiedzi.

To nie jest błahy problem. Zdolność do tworzenia spójnych tekstów ma znaczenie nie tylko w edukacji, ale również w życiu społecznym i zawodowym. Z badań wynika, że bez rozwiniętych umiejętności piśmiennych młode pokolenie może mieć trudności z pełnym uczestnictwem w kulturze pisma. To z kolei niesie konsekwencje dla ich przyszłych kompetencji, zarówno w zakresie komunikacji, jak i podejmowania decyzji opartych na analizie i refleksji.

– Dyscyplina i logika myślenia w wielu zawodach są niezbędne, a pismo te umiejętności kształci. Aby tekst pisany był zrozumiały, powinien być precyzyjny. Pisanie tekstu uczy precyzji, wymaga przecież od nadawcy przewidywania, co może być dla czytelnika niejasne i w razie potrzeby uzupełnienia informacji. Wreszcie tworzenie tekstu rozwija umiejętność budowania kategorii, ogólnych modeli i struktur oraz abstrakcyjne myślenie – podkreśla autorka badań.

Badania dr hab. Anny Dąbrowskiej rzucają światło na wyzwania, przed którymi w erze cyfrowej stoi kształcenie. „Nowa oralność” zmienia sposób, w jaki młodzi ludzie myślą i porozumiewają się. To z kolei wymaga od nauczycieli i systemu edukacji nowego podejścia do nauki pisania tekstów. Choć zmiany w języku i sposobie komunikacji są naturalne i nieuchronne, nauczanie ukierunkowane na rozwijanie umiejętności, a nie tylko na zdawanie testów, wydaje się konieczne w obecnym stanie rzeczy. Wprowadzenie większej liczby różnorodnych zadań otwartych, które wymagają od uczniów samodzielnego myślenia i formułowania wypowiedzi, mogłoby stać się istotnym narzędziem do rozwijania umiejętności pisania. Ostatecznie, w czasach dominacji szybkiej i skrótowej komunikacji, biegłość piśmienna staje się kluczowa nie tylko dla przyszłości młodych, ale i całego społeczeństwa.

Jak na etiopskim kazaniu. Nieznane karty historii zakodowane w starożytnym języku
Pomoc na wagę życia. Jak szybko w obliczu wojny wypala się solidarność?
Klasówka z góralskiego. Czy da się jeszcze ocalić mowę Podhala? 
TAGpiśmiennictwoumiejętność pisaniaWydział Pedagogiczny UW
Poprzedni artykuł pexels-pavel-danilyuk-8442110 Policzyli się z rakiem. Matematyka może pomóc w ratowaniu życia milionów 
Następny artykuł mózg-milad-fakurian-58Z17lnVS4U-unsplash Życie nie tylko długie, ale też szczęśliwe? O krok bliżej do leku na alzheimera
dr-anna-dabrowska
dr hab. Anna Dąbrowska
jest badaczką z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się problematyką języka i piśmienności młodzieży, komunikacją społeczną oraz językiem w mediach. Interesuje się także aktywnymi metodami kształcenia, antropologią kultury dziecięcej i młodzieżowej. Autorka licznych publikacji, w tym monografii Piśmienność młodzieży w epoce nowej oralności i Pisanie to wyzwanie. O tekstach młodzieży w edukacji szkolnej.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski