Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > ścisłe i przyrodnicze > fizyka > Społeczeństwo i plastyczność mózgu. Czyli o mechanizmach uczenia się od innych
fizyka

Społeczeństwo i plastyczność mózgu. Czyli o mechanizmach uczenia się od innych

Jak uczymy się od innych? Która część mózgu za to odpowiada? Jakie pożytki płyną z analizowania zmian hierarchii społecznej wśród… myszy? I co ma do tego pozycjonowanie stron w wyszukiwarce internetowej? Na te między innymi pytania odpowiadają nowe badania poświęcone relacji społecznego uczenia się i plastyczności neuronalnej.

Ostatnio zaktualizowany: 2025/08/05
01/08/2025
4 Min czytania
mouse-1708177_1280
Życie społeczne myszy jest zdominowane przez zapachy. Fot. Alexas Fotos/Pixabay
Udostępnij

Struktury społeczne są kluczowe dla przetrwania i reprodukcji. My, ludzie, nie jesteśmy tu wyjątkiem, podobnie wygląda to u innych gatunków, np. myszy. Osobniki żyjące w grupie społecznej potrafią przekazywać sobie nawzajem cenne informacje o swoim środowisku. Ale w jaki sposób takie informacje się rozprzestrzeniają… np. wśród myszy? Do niedawna nie znaliśmy odpowiedzi na te pytania, a jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy był brak badań w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych.

Spis treści
  • Zapach hierarchii
  • Centrum społecznej nawigacji

Problem zainteresował naukowców z zespołu współtworzonego przez badaczy z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Wydziału Fizyki UW i Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Podczas badań wykazano, że aby efektywnie uczyć się od innych osobników, nie wystarczą wcześniej utrwalone wzorce aktywności mózgu. Konieczna jest plastyczność neuronalna, czyli zdolność mózgu do przebudowy w zmieniających się okolicznościach.

Zapach hierarchii

Życie społeczne myszy jest zdominowane przez zapachy. Są one wykorzystywane m.in. do wykrywania i oceny jakości pożywienia, a także statusu seksualnego oraz społecznego innych osobników. Główną formą komunikacji wśród myszy jest znakowanie moczem, co nie wymaga bezpośredniego kontaktu między poszczególnymi osobnikami. Ale jak to działa? Zwłaszcza – w większych grupach?

Aby zbadać wpływ społecznie przekazywanych informacji na zachowanie myszy, badacze wykorzystali zautomatyzowany system monitorujący dobrowolne zachowania zwierząt żyjących w grupach w warunkach półnaturalnych, Eco-HAB, gdzie samce spontanicznie tworzą sieci społeczne i zajmują różne pozycje w hierarchii.

Eksperyment zespołu naukowców polegał m.in. na oddzieleniu dwóch z większej grupy myszy. Jedna z nich otrzymała do wypicia kaloryczny i słodki, a zatem bardzo atrakcyjny, roztwór sacharozy. Pozostałe myszy bezbłędnie rozpoznały zapach ściółki zawierającej mocz nagrodzonej myszy.

– Wykazaliśmy, że myszy chętnie eksplorują społeczne sygnały węchowe pozostawione przez nagradzane osobniki tego samego gatunku i potrafią odróżnić neutralne zapachy społeczne od tych związanych z nagrodą, niezależnie od rodzaju nagrody. Ponadto – okazało się, że informacje węchowe pozostawione przez nagradzaną mysz pomagają innym osobnikom poruszać się w nowym środowisku – opisuje prof. Ewelina Knapska z IBD PAN, koordynująca te badania.

Reakcja na zapach nie była jednak taka sama u wszystkich myszy – te znajdujące się wyżej w hierarchii społecznej żywiej reagowały na informację o nagrodzie niż myszy z nizin społecznych.

– Wyzwania w analizie danych polegały na tym, że grupa kilkunastu myszy przejawiała złożone zachowania społeczne, zwierzęta podążały za sobą nawzajem, przebywały blisko lub też unikały się. Wiele z tych relacji można przedstawić jako grafy skierowane i nieskierowane, których wierzchołkami są poszczególne osobniki, a łączącym je krawędziom-relacjom przypisać wagi opisujące siłę tego związku. Aby odpowiedzieć na pytania o przebieg relacji w grupie, wykorzystano m.in. algorytm PageRank, który służy do pozycjonowania stron w wyszukiwarce internetowej – dodaje prof. Krzysztof Turzyński z Wydziału Fizyki UW.

ai-generated-8540914_1280
Aktywność komórek nerwowych kory przedczołowej mózgu jest niezbędna do reagowania na bodźce społeczne. Fot. BrianPenny/Pixabay

Centrum społecznej nawigacji

Na tym, oczywiście, nie koniec. Aby zrozumieć rozchodzenie się informacji przekazywanej społecznie, trzeba jeszcze wiedzieć, jak wygląda to na poziomie mózgu. Kluczową rolę w nawigowaniu w społecznym świecie, zarówno u myszy, jak i u ludzi, odgrywa kora przedczołowa. Na niej też skupiła się uwaga badaczy. Wykazali oni, że aktywność komórek tej części mózgu jest niezbędna do reagowania na bodźce społeczne sygnalizujące nagrodę, a jej plastyczność – czyli trwałe zmiany między komórkami nerwowymi – jest potrzebna do utrzymywania hierarchii społecznej.

Przedstawione wyniki – podkreślają naukowcy – mogą pomóc nam w lepszym zrozumieniu źródeł nieprawidłowości w działaniu mózgu w zaburzeniach, w których zmniejszona jest zdolność reagowania na bodźce społeczne, takich jak autyzm, schizofrenia czy choroba Alzheimera.

Nieznane kosmiczne obiekty odkryte przez badaczy UW. Oto, co się kryło w Obłokach Magellana
Nowatorski model obliczeniowy demaskuje przyczynę choroby. Naukowcy na tropie padaczki
W fizyce ważna jest czułość. Rozmawiamy z dr. hab. Michałem Parniakiem
„Dźwięk” Wszechświata. Kolejna seria obserwacji fal grawitacyjnych
Podzieleni na pół. Skąd bierze się rozkład głosów? Wybory okiem fizyków
TAGalgorytm PageRankCentrum Fizyki Teoretycznej PANgrafy skierowane i nieskierowanehierarchia społecznaInstytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PANkora przedczołowaplastyczność neuronalnaWydział Fizyki UW
Poprzedni artykuł RADOM_1A Obywatele widma. O trudnych powrotach Żydów do rodzinnych miast
Następny artykuł pexels-karolina-grabowska-7876137 Iluzje paranauk. O „jasnowidzeniu” w procesie karnym 
Krzysztof_Jan_Turzynski_kadr
prof. Krzysztof Turzyński
fizyk teoretyk, dr hab. nauk fizycznych, prof. ucz. Specjalista w dziedzinie cząstek elementarnych i kosmologii, zwłaszcza ewolucji Wszechświata. Popularyzator nauki.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Zapisz się na newsletter
Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Accessibility Adjustments

Powered by OneTap

How long do you want to hide the accessibility toolbar?
Hide Toolbar Duration
Colors
Orientation
Version 2.4.0
Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}