Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > komunikacja społeczna > Muzea do posłuchania. Jak podcasty zrewolucjonizowały świat sztuki w czasie pandemii
komunikacja społeczna

Muzea do posłuchania. Jak podcasty zrewolucjonizowały świat sztuki w czasie pandemii

Pandemia zamknęła drzwi muzeów, ale otworzyła nowe ścieżki komunikacji. Czego przez lockdowny nie dało się zobaczyć, można było… posłuchać. Kluczowym narzędziem, pozwalającym przetrwać trudne chwile zamknięcia, okazały się podcasty, czyli internetowe dźwiękowe publikacje. W czasie, gdy zwiedzanie było niemożliwe, nasze instytucje kultury stały się liderami tej formy komunikacji z osobami odwiedzającymi instytucje kulturalne w Europie Środkowo-Wschodniej. 

03/04/2025
AdobeStock_74577467
Chłopiec siedzący na ławce w muzeum przed obrazem. Muzeum Narodowe, Warszawa. Fot. Malgo Walko/Adobe Stock
Udostępnij

Pandemia COVID-19 w latach 2020–2021 – i będące jej efektem lockdowny, czyli zalecenia izolacji – oznaczały brak możliwości działania w standardowy sposób dla instytucji kultury na całym świecie. Według Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM) aż 98% europejskich instytucji kultury zostało czasowo zamknięte w pierwszym roku pandemii, a 12% znalazło się przez to na skraju likwidacji. Zamknięcie – a przez to odcięcie dopływu gości – postawiło w trudnej sytuacji także polskie placówki kulturalne. Ograniczenia sanitarne zmusiły je do poszukiwania alternatywnych form działania i komunikacji z odwiedzającymi. Rozwiązaniem okazały się podcasty – nagrania audio, które umożliwiają tworzenie unikalnych treści i budowanie relacji z odbiorcami niezależnie od ograniczeń czasowych czy przestrzennych. 

Muzealne podcasty

Fenomenem „muzeów do posłuchania” zajęły się dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, prof. ucz. oraz dr Martyna Dudziak-Kisio z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badania prowadzone były wraz z naukowcami z Czech i ze Słowacji.  Jak podkreślano, kraje te łączy geograficzne i kulturowe podobieństwo. Wszystkie trzy państwa wprowadziły też surowe restrykcje sanitarne w trakcie pandemii, co znacznie wpłynęło na funkcjonowanie instytucji kultury. W 2022 r. 963 muzea i oddziały muzealne działające w Polsce zwiedziło 36,7 mln osób. W Czechach w 2021 r. wystawy w 479 muzeach obejrzało 1,46 mln osób, natomiast 112 muzeów na Słowacji w 2021 r. przyciągnęło 2,79 mln zwiedzających.

W badaniu zastosowano metodę jakościowej analizy treści. Najpierw każdy zespół badaczy wytypował dziesięć najczęściej odwiedzanych muzeów w trzech obserwowanych krajach. Następnie próba została zawężona do tych instytucji, które nagrywały swoje podcasty. W Polsce wytypowano sześć muzeów, m.in. Muzeum Narodowe i Zamek Królewski w Warszawie. W Czechach i na Słowacji – odpowiednio dwa i trzy muzea. Dane wykorzystane w analizie zebrano na podstawie platform takich jak Spotify, SoundCloud czy Apple Podcasts oraz aktywności w mediach społecznościowych w latach 2019–2022. Międzynarodowy zespół analizował m.in. liczbę publikowanych odcinków oraz formy dystrybucji i promocji wybierane przez muzea. 

Polska podcastowym liderem

Badania wykazały, że Polska była niekwestionowanym liderem w tworzeniu podcastów. Nasze placówki kulturalne zainteresowały się ich produkcją jeszcze przed pandemią, co pozwoliło na szybkie dostosowanie się do nowej rzeczywistości po wprowadzeniu ograniczeń. 2021 r. – gdy obostrzenia pandemiczne były najbardziej restrykcyjne – był rekordowym pod względem liczby publikowanych odcinków. Sąsiadów wyprzedziliśmy również pod kątem liczby muzeów ogółem korzystających z tego medium. Choć produkcja podcastów spadła po 2021 r., pozostały one trwałym elementem strategii komunikacyjnych muzeów. 

W Czechach i na Słowacji podcasting rozwijał się wolniej, co może być tłumaczone mniejszym doświadczeniem tych instytucji w korzystaniu z nowych technologii. Przykładowo, Narodowe Muzeum w Pradze dopiero w 2021 r. uruchomiło pierwszy sezon swojego podcastu, w ramach którego przeprowadzano wywiady z kuratorami. Co ciekawe, w 2022 r. zainteresowanie podcastami w Polsce spadło, podczas gdy w Czechach wzrosło​. 

Kultura, która angażuje 

Badaczki zauważyły, że muzealne podcasty zaczęły służyć jako narzędzie do budowania głębszych relacji z odbiorcami, oferując treści nie tylko edukacyjne, ale też angażujące emocjonalnie. Dla przykładu: Zamek Królewski w Warszawie w swoich podcastach wykorzystuje sztukę jako pretekst do snucia historii na temat czasów, w których powstało dane dzieło. Szczególną funkcją podcastu „O Auschwitz” jest przedłużenie kontaktu z odwiedzającymi miejsce Zagłady i przybliżenie jego historii, która ma szczególne znaczenie w Polsce. Jest również jako jedyny dostępny w języku angielskim.

Dzięki podcastom muzea mogły rozszerzyć swoją obecność poza stacjonarne lokalizacje, tworząc doświadczenia angażujące odbiorców w zupełnie nowy sposób​. Muzealne cyfrowe audycje stały się przykładem, jak tradycyjne instytucje mogą korzystać z nowoczesnych technologii, by docierać do stałych, ale też i nowych grup odbiorców.

– Podcasting to nie tylko reakcja na kryzys pandemiczny, ale także trwały element strategii muzeów – podkreśla dr Martyna Dudziak-Kisio. – Podcasty oferują mnogość zastosowań – od promowania działalności muzeów po budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami, co czyni je niezwykle wartościowym narzędziem w sektorze kultury.

Podcasty były dystrybuowane głównie na platformach podcastowych i na stronach internetowych muzeów. W przypadku promocji w mediach społecznościowych najbardziej aktywne okazały się muzea słowackie. Wykorzystywały one wszystkie dostępne kanały komunikacji, w tym – czego nie robiły muzea z sąsiednich krajów – TikToka. Instytucje czeskie promowały swoje podcasty m.in. na Facebooku, Instagramie i Twitterze. Polskie muzea koncentrowały się głównie na Facebooku i YouTube. Zdaniem badaczek – jest to zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę popularność tych platform wśród młodszych odbiorców. Jak sugerują naukowczynie – integracja promocyjna z np. TikTokiem mogłaby znacząco zwiększyć zainteresowanie podcastami polskich muzeów – i samymi muzeami – wśród młodzieży. 

muzeum-w-kozlowce
Muzea – nie tylko narodowe – zapraszają do swoich siedzib, ale także do oglądania dzieł sztuki, zabytków i pamiątek historycznych on-line, udostępniają zbiory cyfrowo. Na zdjęciu: Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Fot. Tomasz Zielonka/Unsplash

Innowacje w kulturze

Projekt badawczy, w ramach którego przeprowadzono analizy, jest częścią szerszego programu VEGA, koncentrującego się na przemianie komunikacji medialnej w cyfrowym świecie. Współpraca z partnerami spoza środowiska akademickiego pozwoliła na połączenie teorii z praktyką, dostarczając muzeom cennych wskazówek dotyczących zarządzania kulturą w nowoczesny i innowacyjny sposób. Badania przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców pokazują, że digitalizacja w muzeach to proces, który wymaga nie tylko technologii, ale i odpowiedniej strategii komunikacyjnej. Dzięki takim inicjatywom jak podcasty możliwe jest budowanie głębszych relacji z odbiorcami i promowanie kultury na skalę globalną.

Może Ci się również spodobać

Wypożyczyć książki, dawać nadzieję. Znaczenie bibliotek w kryzysie uchodźczym

Gra o wielką stawkę – nie tylko na boisku. Pod lupą: tajniki finansowania futbolu

Picasso w świecie biznesu. Korporacyjne kolekcje sztuki

Cisza kontrolowana. Jak działała radziecka cenzura na początku ubiegłego wieku

Powiedz mi, kogo słuchasz, a powiem ci, co myślisz. Jak postrzegamy UE w zależności od mediów, z których korzystamy?

TAGkomunikacja społecznamediamuzeapandemiapodcastyWydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW
Poprzedni artykuł AdobeStock_503656673 Miał ekstremalnie długą szyję. I upodobał sobie Polskę. Badacze szukają odpowiedzi na pytania: dlaczego?
Następny artykuł badacze-HILL-analizuja-wyniki-badan Głos pozwala na komunikację i oddaje emocje. Naukowcy badają, jak pomóc osobom po usunięciu krtani
dr-Martyna-Dudziak-Kisio
dr Martyna Dudziak-Kisio
medioznawczyni, badaczka i trenerka specjalizująca się w komunikacji społecznej, edukacji medialnej i zarządzaniu mediami. Wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Jej badania koncentrują się na medialnym aspekcie starzenia się społeczeństw, cyfrowym dobrostanie oraz zarządzaniu mediami. Współpracowała m.in. przy badaniach nad FOMO w Polsce oraz kompetencjami medialnymi seniorów „Social Senior”.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski