Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Strona główna » Artykuły » Co Polacy wiedzą o sztucznej inteligencji? Raport naukowców z UW
komunikacja społeczna

Co Polacy wiedzą o sztucznej inteligencji? Raport naukowców z UW

Pomoże nam w pracy czy tylko pomnoży zyski wielkich korporacji? Wesprze edukację uczniów czy osłabi rozwój ich umiejętności? Sztuczna inteligencja to narzędzie. W jaki sposób definiujemy rolę SI? Jakie dostrzegamy w niej zagrożenia? Odpowiedzi na te i inne pytania szukali badacze z Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego, twórcy raportu „Polacy o sztucznej inteligencji”.

Ostatnio zaktualizowany: 2025/08/25
20/08/2025
4 Min czytania
cybernetyczna-istota
Czy rozwój technologii wymusi na nas zrewidowanie pojęcia kreatywności? Fot. Freepik
Udostępnij

„Myślę, że Polacy mają bogatą kulturę i historię, która przyczynia się do różnorodności świata”. To przykładowa podstawowa odpowiedź, której udzielił Chat GPT-4 na pytanie o obywateli naszego kraju. A co my wiemy o SI? W świetle przeprowadzonego sondażu niemało – 89% respondentów stwierdziło, że zna to pojęcie. Nasuwające się pytanie brzmi, czy Polacy podzielają dość rozpowszechnioną – również w popkulturze – katastroficzną narrację, w ramach której SI stanowi siłę zdolną zagrozić ludzkości? Nie. Co nie znaczy, że podchodzimy do tej technologii bezkrytycznie.

Przydatne narzędzia?         

– Sztuczna inteligencja jest teraz dla nas czymś w rodzaju cieczy nienewtonowskiej w dłoniach dziecka. Kiedy próbujemy ją ściskać, chwilowo wydaje się przewidywalna i pod kontrolą. Ale wystarczy chwila nieuwagi i traci przewidywalną formę – mówi dr Karolina Brylska,  medioznawczyni z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

W świetle badań, akceptowalne są dla nas przede wszystkim technologie SI pomagające nam w codziennej pracy. A także rozwiązania takie jak drony czy roboty wykorzystywane do dostarczania towarów.

Zdecydowanie więcej wątpliwości budzi wizja SI jako pomocy dla ludzi w podeszłym wieku i wykorzystywanie tej technologii – co już ma miejsce – podczas zabiegów medycznych. Przy czym, jak komentują naukowcy UW, odpowiedzi te wynikają do pewnego stopnia z oceny samego systemu ochrony zdrowia przez ankietowanych. Potrzeby wykorzystania robotów nie dostrzegają te osoby, którzy obecne działanie systemu ochrony zdrowia postrzegają pozytywnie.

Największy opór respondentów i respondentek dotyczył propozycji włączenia do ruchu drogowego samochodów autonomicznych.

SI pod nadzorem

Takie obawy prowadzą do wniosku, że SI to narzędzie, które powinno podlegać państwowemu nadzorowi. Postuluje to około 50% badanych – zwłaszcza tych starszych. Sztuczna inteligencja budzi w nas niepokój przed „zagrożeniami etycznymi”, dotyczącymi np. wiarygodności informacji generowanych przez boty, kwestii prywatności i ochrony danych oraz manipulacji politycznych.

– Polacy wydają się pesymistami. (…) Sztuczna inteligencja nie wydaje się im rozwiązaniem, które przyniesie same korzyści – komentuje dr hab. Tomasz Gackowski, prof. UW.

Ten pesymizm ma jednak swoje granice. Odpowiedzi respondentów – pytanych o SI jako potencjalne zagrożenie dla tradycyjnie utrwalonych ról zawodowych – są bardzo zróżnicowane. Co czwarty badany (26,5%) jest optymistą w tej sprawie, minimalnie mniej liczna jest grupa pesymistów (23,2%).

– Badani mogą nie być zgodni co do tego, czy zwykły pracownik zyska czy straci na obecnych zmianach, ale z dość dużym przekonaniem deklarują, że na pewno zyskają na nich zarządzające modelami SI korporacje – dodaje Marcin Łączyński.

W zbliżonym stopniu  kontrowersyjne okazało się zagadnienie korzyści płynących z wykorzystania SI w edukacji i jej wpływu na kreatywność uczniów. Tu nieznacznie przeważały głosy optymistów. Przy czym jak zauważają badacze, wraz z rozwojem technologii z pewnością nastąpi zmiana naszego obecnego rozumienia pojęcia kreatywności, a co za tym idzie – także nasze podejście do edukacji.

Poglądy i perspektywy

Czy poglądy Polaków na temat SI będą się szybko zmieniać? Pytania o sztuczną inteligencję są pytaniami o nas i świat, który nas otacza. Za sprawą raportu o SI uwidoczniają się też tylko pośrednio związane z technologią problemy społeczne.

Problemy dotyczą przepływu informacji – istnieją grupy społeczne z ograniczonym dostępem do wiedzy o SI, różny jest też poziom zainteresowania tym tematem. Kobiety, są grupą najbardziej zainteresowaną wsparciem przez roboty w codziennej pracy (w tym pracy opiekuńczej), a jednocześnie przejawiają stosunkowo małe zainteresowanie SI.

Postawy dotyczące regulacji SI i roli korporacji są także pochodną kryzysu zaufania do instytucji publicznych, który jest zauważalny zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia. Ci pozostają sceptycznie nastawieni do możliwości skutecznej państwowej kontroli nad narzędziami sztucznej inteligencji.

Czas – i kolejne raporty – pokażą, czy potrafimy sprostać tym wyzwaniom.        

Raport dostępny jest tutaj: www.lbm.uw.edu.pl/publikacje/newsy/492-co-polacy-wiedza-o-sztucznej-inteligencji-sondaz-naukowcow-z-uw  

Rewolucja w toku. Czy polskie biblioteki uczelniane są gotowe na sztuczną inteligencję?
Cisza kontrolowana. Jak działała radziecka cenzura na początku ubiegłego wieku
Dostępna, ale „niewidoczna”. Literatura LGBTQ+ w polskich bibliotekach publicznych
Zanim AI trafi do lekarza. Naukowcy tworzą narzędzie do oceny medycznych algorytmów
Dzień w smartfonie. Co dzieci naprawdę robią w sieci?
TAGAILaboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu WarszawskiegoSIsztuczna inteligencjaWydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW
ŹRÓDŁAwww.lbm.uw.edu.pl/images/Raport_AI_FINAL.pdf
Poprzedni artykuł forum-0428225026 Kiedyś to były czasy, a teraz…? Fenomen(y) kultury studenckiej PRL
Następny artykuł 490331267_1262290459110935_7924114517618102220_n Skarb, którego nikt nie badał. Tropem jednego z najwybitniejszych Polaków
dr_Karolina_Brylska
dr Karolina Brylska
medioznawczyni, doktor nauk społecznych w dziedzinie nauk o mediach, adiunkt na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Współtworzy Laboratorium Badań Medioznawczych UW. Prowadzi projekty badawcze z zakresu zawartości i odbioru mediów, także wykorzystując pomiary biometryczne (face tracking, eye tracking). Autorka publikacji dotyczących retoryki i narracji we współczesnych mediach.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Zapisz się na newsletter
Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2025 Uniwersytet Warszawski

Copyright © 2025 Uniwersytet Warszawski
Accessibility Adjustments

Powered by OneTap

How long do you want to hide the accessibility toolbar?
Hide Toolbar Duration
Colors
Orientation
Version 2.5.0
Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}