Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > humanistyczne > sztuka > Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW. Dzisiaj – wielki finał
sztuka

Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW. Dzisiaj – wielki finał

Na trzy dni Biblioteka Uniwersytecka stała się miejscem spotkań naukowców, filmowców i studentów. KOKON UW to Przegląd Filmów o Nauce dla wszystkich, którzy wiedzą, że „robienie nauki” jest równie ważne, jak opowiadanie o niej. Dzisiaj kolejna, zarazem w tej odsłonie ostatnia, niepowtarzalna szansa na poznanie czołowych przedstawicieli polskiej kinematografii i wyjątkowa przedpremiera.

30/05/2025
Pociagi-kadr-scaled
Kadr z filmu Pociągi.
Udostępnij

W Przeglądzie Filmów o Nauce znalazły się filmy fabularne, dokumentalne, edukacyjne i esej filmowy. Wśród nich nagrodzone na wielkich festiwalach – MFF Locarno, FPFF w Gdyni, IDFA Amsterdam czy nominowane do Oscarów. Sztuce filmu towarzyszy sztuka rozmowy.

– Zależy nam, żeby pokazać, że nauka jest bardzo ważną częścią opowieści o świecie, tym współczesnym, tym historycznym, ale też, a może przede wszystkim, o tym przyszłym. Nauka nie hermetyczna, ale otwarta na odbiorcę-widza, na jego potrzeby, ale i możliwości percepcji – tak ideę filmowego przeglądu tłumaczy jego pomysłodawca i organizator, czyli Centrum Współpracy i Dialogu UW.

Każdy dzień festiwalowego przeglądu ma swój tytuł. Słowa-klucze, do których organizatorzy i uczestnicy odnoszą się w czasie dnia, to w kolejności: eksperyment, ziemia, człowiek.

Za nami projekcja „Iluminacji” w reż. Krzysztofa Zanussiego i spotkanie z mistrzem. Niepublikowane wcześniej zdjęcia z życia Simony Kossak. Dzisiaj – crème de la crème dokumentu: „Królik po berlińsku” i „89 mm od Europy” – to w bloku krótkich form dokumentalnych, a w pokazie dnia – „Pociągi”, ten film uczestnicy KOKON-a mogą zobaczyć jako pierwsi, przed kinową premierą. Menu dnia finału – poniżej.

Dzień trzeci – Człowiek

Choć żyją jeszcze ostatni świadkowie wielkich konfliktów XX wieku, to znowu żyjemy w cieniu wojny, w epoce przedwojennej. Każda autorytarna władza zdaje się karmić nieciągłością naszej pamięci.

Trzeci dzień przeglądu otwiera warsztat scenariopisarski „Jak pisać scenariusz oparty na faktach?”. Wydarzenie jest połączeniem formy warsztatowej i case study filmu „Na żywo” według scenariusza i w reżyserii Mary Tamkovich. Reżyserka opowie o swoich doświadczeniach w pisaniu scenariusza opartego na prawdziwej, współczesnej historii. Czym różni się narracja dokumentalna i fabularna oparta na faktach. Prowadzenie: Mara Tamkovich, reżyserka, scenarzystka. Warsztaty dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego (obowiązywały zapisy).

Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie. Czas: godz. 13-15.30.

Dokument na wagę Oscara

Krótkie filmy o nauce i jej konsekwencjach reprezentować będą filmy złotej ery polskiego dokumentu, dwie nominacje do Oscara. 89 mm od Europy Marcela Łozińskiego (1993, 12 min) i Królik po berlińsku Bartosza Konopki (2009, 51 min).

89-mm-od-Europy-kadr
Kadr z filmu 89 mm od Europy.

Miejscem akcji „89 mm od Europy” jest przejście graniczne w Brześciu między Polską a Białorusią, gdzie przestawia się pociągi z Europy na tory szersze o 89 mm. Nadjeżdża ekspres Paryż-Moskwa. Wagony wraz z pasażerami zostają uniesione do góry, wymienia się podwozia. Międzynarodowi pasażerowie leniwie przyglądają się pracującym robotnikom. Za chwilę pociąg ruszy dalej. Robotnicy czekają na następny transport. To wszystko. Tę codzienną sytuację Marcel Łoziński opowiada w sposób przykuwający. Rzeczywistość rozbija na czynniki pierwsze i składa na nowo, tak że każdy szczegół staje się intrygujący. Twarze i gesty robotników, chudy kot, który niesie coś w pysku, porzucona olejarka – wszystko jest ciekawe, staje się częścią jakiejś nierozpoznanej całości. Każdy z nas robi czasem taki film bez kamery, z okien pociągu, przełamując dystans. Być może o to właśnie chodzi w kinie: o przełamanie dystansu. W tym filmie następuje ono dzięki dziecku z pociągu, które na świat patrzy z ciekawością.

„Królik po berlińsku” z kolei to historia muru berlińskiego widziana z perspektywy mieszkających tam królików. W 1961 roku zwierzęta zostały uwięzione w pasie zieleni dzielącym Berlin Wschodni od Zachodniego. Przebywały tam aż do zburzenia muru w 1989 roku. Tym sposobem berlińskie króliki podzieliły los ówczesnych mieszkańców NRD, którzy pod okiem komunistycznej władzy żyli w izolacji od świata.

Po projekcji organizatorzy zapraszają na Q&A z udziałem dr hab. Michała Bilewicza, prof., ucz., psychologa społecznego z Uniwersytetu Warszawskiego, Bartosza Konopki, reżysera, filmoznawcy oraz Michała A. Zielińskiego, scenarzysty.

Miejsce: Sala widowiskowa BUW. Czas: godz. 16-18. Aby wziąć udział w pokazie, należy się zgłosić – to proste, formularz dostępny jest na stronie cwid.uw.edu.pl. Znajdziecie go tutaj https://cwid.uw.edu.pl/krotkie-filmy-o-nauce-i-jej-konsekwencjach-dzien-iii/. Są jeszcze miejsca! Można się zapisać.  

Wyjątkowa przedpremiera

Na zamknięcie przeglądu – nie lada gratka dla miłośników polskiej szkoły dokumentu – pokazem dnia będą Pociągi w reż. M. Drygasa (2024). Ten film dopiero będzie miał premierę w kinach. Rozpoczyna się od cytatu Franza Kafki: „Jest mnóstwo nadziei. Nieskończona ilość nadziei. Ale nie dla nas”. To dokument found footage, który tworzy zbiorowy portret ludzi w Europie XX wieku, uchwytując ich nadzieje, pragnienia, dramaty i tragedie. Sceny pokazujące lokomotywy parowe i wagony kolejowe w trakcie montażu wydają się celebracją ludzkiej pomysłowości i pracy. Ludzie ubrani w odświętne stroje wyruszają w podróż koleją. Ale te radosne sceny ustępują miejsca transportowi wojskowemu: żołnierze są rozmieszczani na linii frontu – szybko po nich następuje procesja jeńców wojennych.

kadr z filmu Pociągi
Kadr z filmu Pociągi.

Do sesji Q&A zaproszeni zostali: dr hab. Roman Chymkowski, antropolog, socjolog kultury z Uniwersytetu Warszawskiego, Rafał Listopad, montażysta, wykładowca akademicki ze Szkoły Filmowej w Łodzi, Krzysztof Rak, scenarzysta, producent oraz dr hab. Magdalena Lubańska, antropolożka społeczna z Uniwersytetu Warszawskiego.

Miejsce: Sala widowiskowa BUW. Czas: godz. 19-21.45 (19-20.30 – projekcja, 20.45-21.45 – spotkanie z gośćmi i Q&A). Aby wziąć udział w pokazie, należy zgłosić udział – formularz dostępny jest na stronie cwid.uw.edu.pl. Wystarczy wejść tutaj https://cwid.uw.edu.pl/kokon-pokaz-dnia-pociagi/. Można jeszcze się zapisać!

Patronat honorowy nad Przeglądem Filmów o Nauce KOKON UW objął minister nauki i szkolnictwa wyższego, partnerami przeglądu są Wajda School oraz Gildia Scenarzystów Polskich. Patronat medialny objęły Akademickie Radio Kampus oraz Serwis Naukowy UW. Projekt komunikacji wizualnej wykonała: Małgorzata Cichocka-Stelmaska.

Więcej szczegółów na: cwid.uw.edu.pl/projekt/kokon/

FB_otwierajacy.png
Fajansowa dyplomacja. Jak ceramika z Włocławka stała się narzędziem polityki kulturalnej PRL?
Tekst, obraz, kolor, notatki na marginesach. Co staropolskie książki mówią o ich czytelnikach?
Iluminacja i spotkanie z mistrzem. Zaczyna się KOKON!
Osiem małży i Simona. Czyli drugi dzień spotkania z filmem i nauką
To już we środę! Startuje Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW
TAG89 mm od EuropyCentrum Współpracy i Dialogu UWKOKON UWKrólik po berlińskuPociągiPrzegląd Filmów o Nauce
Poprzedni artykuł Simona-Kossak Osiem małży i Simona. Czyli drugi dzień spotkania z filmem i nauką
Następny artykuł LAS_fot_Jerzy Gorecki_Pixabay Jakie lasy lubimy i po co do nich chodzimy? Europejskie badania
89-mm-od-Europy-1-kad
89 mm od Europy
W bloku krótkich filmów na finał przeglądu – dokument „89 mm od Europy”. Miejscem akcji tego mistrzowskiego filmu jest przejście graniczne w Brześciu między Polską a Białorusią, gdzie przestawia się pociągi z Europy na tory szersze o 89 mm. Tę codzienną sytuację Marcel Łoziński opowiada z wykorzystaniem kinowego suspensu. Bacznym obserwatorem akcji jest dziecko z pociągu, mały chłopiec. To synek reżysera, którego życie naprawdę przebiega między Paryżem a Moskwą.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski