Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > humanistyczne > kultura > Zabawa w granicach zamkniętego świata. Pandemia COVID-19 oczami dzieci
kultura

Zabawa w granicach zamkniętego świata. Pandemia COVID-19 oczami dzieci

Pandemia koronawirusa zaburzyła znany rytm świata. Prozaiczne aktywności dnia codziennego stały się dla nas potencjalnym zagrożeniem. Jak ten trudny czas zapisał się w doświadczeniach najmłodszych? Najlepiej dowiedzieć się od nich samych…

03/03/2025
dzieciece-archiwum-pandemii-mip-uw-edu-pl-Nikodem-lat-10
Dziecięce archiwum pandemii – mip.uw.edu.pl. Grafiki i fotografie. Autor: Nikodem, lat 10.
Udostępnij

Wraz z wybuchem pandemii dzieci znalazły się w szczególnym położeniu. Z jednej strony ich zależność od dorosłych wzrosła – przypomnijmy, że przez pewien czas młodzież do lat 18 nie mogła sama opuszczać domu (później ten wiek obniżono do 14 lat). Z drugiej strony z kolei przedstawiano je jako potencjalne zagrożenie i w związku z tym nakładano na nie coraz większą odpowiedzialność. Dodatkowo na ich sytuację nałożył się fakt, że szkoły różnie reagowały na nową rzeczywistość, a zanim pojawiły się pierwsze rozporządzenia dotyczące zdalnego nauczania, minęło ponad dwa tygodnie. To wszystko sprawiło, że świat dzieci, a także rządzące nim do tej pory zasady, zmieniły się drastycznie niemal z dnia na dzień. To, co dotąd było przestrzenią odpoczynku, zlało się w jedno z przestrzenią nauki i pracy. To, co zawsze wiązało się z beztroską zabawą, stało się miejscem potencjalnie niebezpiecznym.

Badaczki z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego sprawdziły, jak polskie dzieci – poprzez zabawę – radziły sobie z doświadczeniem pandemicznego zamknięcia. Głównym celem badania było sprawdzenie, jak dzieci same tłumaczyły sobie tę bezprecedensową sytuację. Sytuację, w której dotychczas znane im podziały (bezpieczne-niebezpieczne, dom-szkoła, chory-zdrowy) z dnia na dzień przestały obowiązywać.

dzieciece-archiwum-pandemii-mip-uw-edu-pl-OK-lat-10
Dziecięce archiwum pandemii – mip.uw.edu.pl. Grafiki i fotografie. Autor: OK, 10 lat.

Zostań w domu! – z perspektywy dzieci

Za materiał badawczy posłużyły trzy inicjatywy powołane przez warszawskie badaczki w czasie pandemii. Pierwsza z tych inicjatyw ruszyła już w marcu 2020 r. Było to Dziecięce archiwum pandemii [dostępne online: https://mip.uw.edu.pl/projekty/dzieciece-archiwum-pandemii/] gromadzące prace dzieci w różnym wieku, na przykład rysunki, zdjęcia, teksty, szkolne prace domowe dotyczące pandemii. Drugi projekt – Zmiana. Dziecięce doświadczenie pandemii [https://mip.uw.edu.pl/projekty/zmiana/] – dotyczył dzieci w wieku przedszkolnym i został przeprowadzony we współpracy z nauczycielkami przedszkolnymi. W tym wypadku również chodziło o zorganizowanie dzieciom aktywności, dzięki którym mogły one opowiedzieć o swoim spojrzeniu na sytuację wokół nich. Trzeci projekt opierał się na przeprowadzonej z dziećmi (w wieku 5-7 i 7-9 lat) serii zadań grupowych i indywidualnych, takich jak choćby stworzenie pandemicznej „kapsuły czasu” – ten ostatni projekt przypadł na pierwszą połowę 2023 r. Każda z inicjatyw pod nieco innym kątem pokazała, jak dzieci przekładały bezprecedensową i trudną sytuację na swój własny język.

– Na początku pandemii dzieci były charakteryzowane jako osoby, na których spoczywa szczególna odpowiedzialność, ponieważ same nie chorują ciężko, ale są odpowiedzialne za to, żeby myć ręce, zachowywać zasady higieny. I w tym naszym archiwum widać było, że dzieci same przyjęły tę narrację. Były rysunki np. dzieci walczących z koronawirusem albo instrukcje mycia rąk. Zaskakujące było też to, jak bardzo pandemia kojarzyła się dzieciom z nudą i emocjami, takimi jak tęsknota. Myślałam, że to może być bardziej narracja dorosłych. Okazało się jednak, że chociaż dużo było pozytywnych emocji związanych np. z tym, że dzieci nie musiały wstawać rano, to jednak dominowały nuda i chęć powrotu do spotkań z rówieśnikami – mówi dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek z IEiAK UW.

dzieciece-archiwum-pandemii-mip-uw-edu-pl-Hania-lat-6,5
Dziecięce archiwum pandemii – mip.uw.edu.pl. Grafiki i fotografie, tekstowe. Instrukcja prawidłowego mycia rąk (wisi u nas w łazience – pisze autorka). Autor: Hania, 6,5 roku.

Studia nad dzieciństwem – w nietypowych warunkach

Podobne badania przeprowadzano równoległe w wielu częściach świata. Przykładowo można tu wskazać dziecięce archiwum pandemii stworzone przez zespół badaczy z Irlandii [https://www.earlychildhoodireland.ie/what-was-it-like-to-be-a-young-child-living-through-a-global-pandemic/]. Pandemiczne warunki sprawiły, że naukowcy często zmuszeni byli do tworzenia specjalnych metod badawczych, żeby dostosować się do panujących w danym kraju ograniczeń. Patrząc na problem globalnie, badaczom i badaczkom udaje się zauważyć wiele podobieństw i współzależności dotyczących tego, jak przebiegały dziecięce doświadczenia pandemii. Są przy tym także różnego rodzaju odmienności, zależne głównie od lokalnego kontekstu. Badanie zespołu antropolożek z UW pozwoliło przede wszystkim wypełnić lukę w polskich badaniach na ten temat, bo jak dotąd nie powstał żaden projekt tego rodzaju. Tym samym polskie badaczki mogły przyczynić się nie tylko do zwiększenia wiedzy na temat doświadczeń polskich dzieci, ale także wnieść swój wkład w dyscyplinę na poziomie międzynarodowym.

dzieciece-archiwum-pandemii-mip-uw-edu-pl-Stas-lat-5
Dziecięce archiwum pandemii – mip.uw.edu.pl. Inne. Koronawirus z plasteliny. Autor: Staś, 5 lat.

Co po pandemii? – studia nad pamięcią dzieci

Pandemia jest już za nami, dzieci, które wzięły udział w badaniu, dorastają. Przychodzi więc czas na analizę tego, co zapamiętały z tego szczególnego okresu. Badaczki z UW kontynuują swoje badania, skupiając się właśnie na tym zagadnieniu. Choć jest jeszcze zbyt wcześnie, by o tym przesądzać, niewykluczone, że to, co wówczas wydawać się mogło pokoleniowym doświadczeniem, wcale nie zapisze się tak mocno w pamięci. Niemal dokładnie wraz z końcem pandemii polskie dzieci musiały zmierzyć się z doświadczeniem wojny, która rozgorzała za wschodnią granicą Polski. Badaczki zaznaczają, że koronawirus może zapiszać się we wspomnieniach i doświadczeniach najmłodszego pokolenia podobnie do grypy hiszpanki – której trauma nałożyła się na traumę pierwszej wojny światowej – czyli jako jeden z wielu nakładających się na siebie kryzysów. Warto jednak zauważyć, że badania warszawskich antropolożek to coś więcej niż tylko studium przypadku. To także przyczynek do zwiększenia naszej wrażliwości i refleksji nad tym, jak traktujemy najmłodszych członków społeczeństwa.

– Bardzo zależy nam na tym, żeby nasze badania przyczyniały się do zwiększenia refleksji nad pozycją dziecka w polskim społeczeństwie. Takich badań za granicą jest bardzo dużo (tzw. childhood studies) i zależy nam, żeby ta refleksja w Polsce się rozwijała. Od jakiegoś czasu, jeżeli wydajemy książkę naukową, to konsekwentnie ma ona dwa tomy – jeden napisany językiem naukowym, a drugi dużo prostszym, zrozumiałym dla dzieci. To jest nasz autorski pomysł. Nie słyszałam, żeby gdzieś na świecie ktoś robił coś podobnego – podsumowuje badaczka.

dzieciece-archiwum-pandemii-mip-uw-edu-pl-Ania-lat-9
Dziecięce archiwum pandemii – mip.uw.edu.pl. Inne. Pisanki w maseczkach. Autor: Ania, 9 lat.

O relacji ludzi i wody. Co to jest  błękitna antropologia?
Fajansowa dyplomacja. Jak ceramika z Włocławka stała się narzędziem polityki kulturalnej PRL?
Jak przewidzieć kolejną pandemię? O tym, czy naukowcy potrafią przepowiadać przyszłość
Tekst, obraz, kolor, notatki na marginesach. Co staropolskie książki mówią o ich czytelnikach?
TAGantropologia kulturowadzieci w pandemiietnologiaInterdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwempandemia COVID-19Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce UWZakład Medycyny i Cielesności Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW
Poprzedni artykuł fot-Freepik Gra o wielką stawkę – nie tylko na boisku. Pod lupą: tajniki finansowania futbolu
Następny artykuł PKiN-Pixabay Miasta jak beczki prochu. Czy wciąż żyjemy w postsocjalistycznym matrixie?
dr-hab-Ewa-Maciejewska-Mroczek
dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek
jest adiunktem w Zakładzie Medycyny i Cielesności Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce UW). Doktorka socjologii, polonistka i amerykanistka. Członkini Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem. W pracy naukowej interesuje się miejscem i rolą dzieci we współczesnej kulturze.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski