Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > geografia społeczno-ekonomiczna > Nazwy ulic i nierówności. Kogo upamiętniamy w językowym krajobrazie miasta?
geografia społeczno-ekonomiczna

Nazwy ulic i nierówności. Kogo upamiętniamy w językowym krajobrazie miasta?

Miasto to nie tylko budynki, pomniki czy parki. To także krajobraz językowy. Przemawia do nas poprzez znaki, reklamy, a także nazwy ulic, skwerów i rond. Nazwy ustanawiają znaczenie. Dowiadujemy się, kto jest upamiętniany, a kto pomijany. W ostatnich latach geografowie na całym świecie coraz intensywniej badają wagę nazewniczych praktyk. Co o nich wiemy w Polsce?

10/02/2025
Warszawa, aleja Witolda Dąbrowskiego. Fot. K. Konieczna
Warszawa, aleja Witolda Dąbrowskiego. Fot. K. Konieczna
Udostępnij

Nazwy miejskie – urbanonimy – pełnią różne funkcje. Nie tylko pozwalają nam orientować się w przestrzeni, ale posiadają także znaczenie symboliczne. Gdy w 1989 r. rozpoczęły się w Polsce zmiany ustrojowe, rozgorzała dyskusja o dekomunizacji ulic. Nie był to pierwszy proces tego rodzaju. Dekady wcześniej nazewnictwem ulic zawładnęła komunizacja. W czasie zaborów były to germanizacja i rusyfikacja, zaś po odzyskaniu niepodległości – ponowna polonizacja.

Politycy i ludzie odpowiedzialni za językowy krajobraz miast, mają pełną świadomość wagi, jaką niesie decydowanie o nazwach. A w międzynarodowych badaniach geograficznych zyskuje na znaczeniu pytanie o ilościową dysproporcję między nazwami upamiętniającymi kobiety i mężczyzn.

Pod lupą: Warszawa, Kraków, Łódź

Badacze z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego – Krzysztof i Ada Górni – sprawdzili, czy wśród urbanonimów trzech polskich miast dominują mężczyźni, a jeśli tak, to na czym polegają dysproporcje. Wyniki badań pokazały, że we wszystkich przypadkach krajobraz językowy jest silnie zdominowany przez nazwy zachowujące w pamięci mężczyzn. Warszawa posiada 1202 ulice upamiętniające mężczyzn i 128 upamiętniających kobiety; w Krakowie te liczby to 1039 dla mężczyzn i 85 dla kobiet; w Łodzi dysproporcja jest równie znacząca – odpowiednio: 514 do 69. Na każdą nazwę ulicy lub ronda upamiętniającą kobietę przypada: w Krakowie 12,2; w Warszawie 9,4; a w Łodzi 7,4 nazw upamiętniających mężczyzn. Badania dowiodły, że maskulinizacja krajobrazu językowego jest faktem.

– Chcieliśmy pokazać, że urbanonimy upamiętniają głównie mężczyzn. Tak jest w Krakowie, Łodzi, Warszawie i niestety w każdym innym mieście w Polsce. Staraliśmy się także postawić pytania o to, co oznacza, że mamy patriarchat nazewniczy? Jak wpływa on na społeczeństwo? Jak czują się z tego powodu zmarginalizowane kobiety? Nie zapominajmy, że kobiety to w Polsce większość społeczeństwa. Czy demaskulinizować nazewnictwo miejskie? Jak to robić? – mówi dr Krzysztof Górny.

Czy wyniki badań zbieżne są z tym, jak postrzegamy miasta, wiążą się z ich charakterem? W Krakowie, „mieście królów”, dysproporcja na korzyść mężczyzn okazała się największa. Najmniejszą zaobserwowano w mieście włókniarek, w Łodzi.

Kobiety są w Polsce większością. Dlaczego więc w nazwach ulic dominują mężczyźni?

Uwaga skierowana ku przyszłości

Wyniki badań odnoszą się do przeszłości i teraźniejszości, ale naukowcy starają się kierować uwagę także ku przyszłości.

– Jeśli przyjmiemy, że zdominowany przez mężczyzn krajobraz nazewniczy miasta to efekt procesów historycznych i ugruntowanego w Polsce patriarchatu, to mamy wyjaśnienie stanu rzeczy. Jeśli jednak założymy, że ów krajobraz ma także moc naznaczania przyszłych pokoleń, robi się ciekawiej – tłumaczy naukowiec. – Patrzymy na sprawę już nie tak, jak na dziedzictwo, ale także na coś, co jest narzędziem i daje moc oddziaływania na mieszkańców. Jeśli wychowujemy kolejne pokolenia w przestrzeni, której krajobraz językowy mówi: to mężczyźni są od bycia patronami ulic, parków, szkół – to utrwalamy patriarchat i naznaczamy nim kolejne pokolenia – wyjaśnia.

– Jeśli podstawową funkcją nauki jest objaśnianie ludziom otaczającej ich rzeczywistości, to na tym niewielkim odcinku, jakim są otaczające ich nazwy, staraliśmy się w naszych badaniach to właśnie robić. Pokazywać nie tylko, skąd są nazwy, ale i jaki wpływ mają na „szarych obywateli” – podkreśla badacz.

Warszawski Solec, ul. Józefa Hoene-Wrońskiego.

Czym jest geografia polityczna?

Badania onomastyczne, a więc dziedzina poświęcona analizie nazw miejscowych, są w naszym kraju łączone głównie z językoznawstwem. Tymczasem głos geografów pozostaje równie ważny. Dotyczy to w szczególności geografów politycznych, którzy badają związki procesów politycznych z przestrzenią. Badania Krzysztofa i Ady Górnych nad nazwami męskimi i żeńskimi w językowym krajobrazie polskich miast stanowią część ogólnoświatowego nurtu w geografii, który w ostatnich latach coraz prężniej się rozwija. Zróżnicowanie w nazwach męskich i żeńskich zgłębiano już w odniesieniu do nazw miejskich w Afryce Subsaharyjskiej, Hiszpanii oraz krajach Europy Wschodniej.

Analiza praktyk nazewniczych dostarcza istotnych informacji o formowaniu się społeczeństw. Za każdą nazwą stoją decyzje konkretnych ludzi, podjęte pod wpływem czynników politycznych, światopoglądowych czy historycznych. Badanie nie tylko owych decyzji, ale także ich skutków, jakimi są krajobrazy językowe miast, zyskuje na znaczeniu.

TAGnazwy ulicWydział Geografii i Studiów Regionalnych UW
Poprzedni artykuł spacejoy_unsplash Sąsiedzi-turyści. Czy Warszawa powinna ograniczać najem krótkoterminowy?
Następny artykuł pexels-googledeepmind-17485658 (2) Jak przechytrzyć bakterie? Badania nad peptydami przeciwdrobnoustrojowymi
dr Krzysztof Górny
jest adiunktem na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na geografii historycznej i politycznej krajów i miast Europy oraz Afryki Subsaharyjskiej. Był kierownikiem licznych międzynarodowych projektów badawczych.
dr-ada-gorna-kadra-wskz
dr Ada Górna
jest starszą asystentką w Katedrze Geografii Miast i Planowania Przestrzennego Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia związane z geografią społeczno-ekonomiczną, geografią urbanistyczną oraz zagospodarowaniem przestrzennym.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski