Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > humanistyczne > sztuka > Iluminacja i spotkanie z mistrzem. Zaczyna się KOKON!
sztuka

Iluminacja i spotkanie z mistrzem. Zaczyna się KOKON!

Projekcje, warsztaty, sesje pytań i odpowiedzi, rozmowy. Wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi postaciami filmu i nauki. Na trzy dni Biblioteka Uniwersytecka staje się miejscem Przeglądu Filmów o Nauce KOKON UW. Początek – dzisiaj!

28/05/2025
kadr-iluminacja
Kadr z filmu Iluminacja.
Udostępnij

– Zależy nam, żeby pokazać, że nauka jest bardzo ważną częścią opowieści o świecie, tym współczesnym, tym historycznym, ale też, a może przede wszystkim, o tym przyszłym. Nauka nie hermetyczna, ale otwarta na odbiorcę-widza, na jego potrzeby, ale i możliwości percepcji – tak ideę filmowego przeglądu tłumaczy jego pomysłodawca i organizator, czyli Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego.

Przegląd Filmów o Nauce to gratka dla wszystkich, którzy wiedzą, że „robienie nauki” jest równie ważne, jak opowiadanie o niej. Ale też dla tych, którzy po prostu lubią dobry film. W programie znalazł się krótki, średni i długi metraż. Pokazane zostaną filmy fabularne, dokumentalne, edukacyjne i esej filmowy. Wśród nich te nagrodzone na wielkich festiwalach – MFF Locarno, FPFF w Gdyni, IDFA Amsterdam czy nominowane do Oscarów. Po każdym pokazie zaplanowane są sesje Q&A. Zapowiadają się fascynujące spotkania z wybitnymi postaciami ze świata filmu, nauk ścisłych, przyrodniczych i humanistycznych.

Trzy bloki każdego dnia

Każdy z trzech dni KOKON-u składa się z trzech bloków. Pierwszy to warsztaty scenariopisarskie – 2,5-godzinne zajęcia prowadzone przez filmowców dla studentów UW. Blok drugi tworzą krótko- i średniometrażowe dokumenty. Blok trzeci to pokaz dnia – wydarzenie kulminacyjne, czyli projekcja pełnometrażowego filmu fabularnego lub dokumentalnego oraz spotkanie ze znanymi postaciami filmu, nauki, literatury, sztuki.

Każdy dzień festiwalowego przeglądu ma swój tytuł. Słowa-klucze, do których organizatorzy i uczestnicy będą odnosić się w czasie dnia, to w kolejności: eksperyment, ziemia, człowiek.

Dzień pierwszy – eksperyment

Dziś na początek warsztat z podstaw scenariopisarstwa: Jak napisać scenariusz naukowy i dlaczego warto się tego uczyć? Zarejestrowane osoby (warsztaty jedynie dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego) dowiedzą się, co to jest logline i jaka droga prowadzi od pomysłu do draftu scenariusza, co to jest treatment i czym się różni od drabinki i synopsisu? Każdy uczestnik przygotuje i zaprezentuje pitch projektu. Warsztaty poprowadzą: dr Ariadna Lewańska, scenarzystka z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bartosz Staszczyszyn, scenarzysta ze Szkoły Filmowej w Łodzi/Gildii Scenarzystów Polskich.

Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie. Czas: godz. 13-15.30. Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują zapisy.

Na blok krótkich filmów o nauce i jej konsekwencjach złożą się: Komputery, w reż. K. Zanussiego (1967, 12 min) oraz Solaris mon amour, w reż. K. Mikurdy (2023, 47 min). „Komputery” to film wyjaśniający zasady systemu dwójkowego, który jest podstawą działania maszyn cyfrowych (w roli wykładowcy – Marek Piwowski). „Solaris mon amour” natomiast jest dokumentem found footage inspirowanym „Solaris” Stanisława Lema. To osobista opowieść o stracie, żałobie i pamięci, składająca się z fragmentów 70 filmów wyprodukowanych przez Wytwórnię Filmów Oświatowych w Łodzi w latach 60.

W sesji Q&A udział wezmą Kuba Mikurda, reżyser ze Szkoły Filmowej w Łodzi i dr hab. Żaneta Nalewajk-Turecka, prof. ucz., historyczka literatury, komparatystka z Uniwersytetu Warszawskiego.

Miejsce: Sala widowiskowa BUW. Czas: godz. 16-18. Aby wziąć udział w pokazie, należy zgłosić udział – formularz dostępny jest na stronie cwid.uw.edu.pl. Znajdziecie go tutaj https://cwid.uw.edu.pl/krotkie-filmy-o-nauce-i-jej-konsekwencjach-dzien-i/ . Są jeszcze miejsca! Warto się zapisać.

Uroczyste otwarcie

Uroczyste otwarcie Przeglądu Filmów o Nauce KOKON UW nastąpi o godz. 18.30. Wydarzenie otworzą Kanclerz Uniwersytetu Warszawskiego Robert Grey, Filip Marczewski – przedstawiciel Szkoły Wajdy oraz reżyser, scenarzysta, producent filmowy Krzysztof Zanussi.

Pokazem otwarcia będzie Iluminacja w reż. K. Zanussiego (1973, 92 min). To bodaj najwybitniejszy w polskiej kinematografii esej filmowy łączący wątki fabularne, dokumentalne, ale też komentarz naukowy. Pytania o sens nauki i  odpowiedzialność naukowca łączą się w nim z filozoficznymi poszukiwaniami absolutu oraz eksperymentami medycznymi i fizycznymi. W prologu filozoficzny sens słowa iluminacja wyjaśnia profesor Władysław Tatarkiewicz.

Po projekcji organizatorzy zapraszają na Q&A z udziałem Krzysztofa Zanussiego, reżysera, scenarzysty, producenta filmowego, dr hab. Joanny Golińskiej-Pilarek, prof. ucz., filozofki z Uniwersytetu Warszawskiego oraz prof. dr hab. Krzysztofa Meissnera, fizyka teoretyka, popularyzatora nauki z Uniwersytetu Warszawskiego.

Miejsce: Sala widowiskowa BUW. Czas: godz. 18.30-21.45 (18.30 – uroczyste otwarcie, 19-20.30 – projekcja-pokaz dnia, 20.45-21.45 – spotkanie z gośćmi i Q&A). Aby wziąć udział w pokazie, należy zgłosić udział – formularz dostępny jest na stronie cwid.uw.edu.pl. Wystarczy wejść tutaj https://cwid.uw.edu.pl/kokon-pokaz-dnia-iluminacja/.

Patronat honorowy nad Przeglądem Filmów o Nauce KOKON UW objął minister nauki i szkolnictwa wyższego, partnerami przeglądu są Wajda School oraz Gildia Scenarzystów Polskich. Patronat medialny objęły Akademickie Radio Kampus oraz Serwis Naukowy UW. Projekt komunikacji wizualnej wykonała Małgorzata Cichocka-Stelmaska.

Więcej szczegółów na: cwid.uw.edu.pl/projekt/kokon/

FB_otwierajacy
To już we środę! Startuje Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW
Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW. Dzisiaj – wielki finał
Skarby w gabinecie. O rysunkach i rycinach w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie
Tekst, obraz, kolor, notatki na marginesach. Co staropolskie książki mówią o ich czytelnikach?
Osiem małży i Simona. Czyli drugi dzień spotkania z filmem i nauką
TAGCentrum Współpracy i Dialogu UWIluminacjaKOKON UWKomputeryPrzegląd Filmów o NauceSolaris mon amour
Poprzedni artykuł 1 Sakkara Zagadki Sakkary. Co tajemnice starożytnej nekropoli mogą nam powiedzieć o nas samych?
Następny artykuł Simona-Kossak Osiem małży i Simona. Czyli drugi dzień spotkania z filmem i nauką
kadr-komputery-kadr-1
Jak działa komputer?
W bloku filmów dokumentalnych pierwszego dnia przeglądu znalazł się 12-min obraz z 1967 r. w reż. K. Zanussiego – „Komputery”. To film edukacyjny wyjaśniający zasady systemu dwójkowego, który jest podstawą działania maszyn cyfrowych. W roli wykładowcy – Marek Piwowski. Pointa optymistyczna: w razie nagłej potrzeby można zawsze zbić szybę, za którą znajduje się stare drewniane liczydło.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Always active
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}