Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > socjologia > Gry i zabawy w rozmowie o wolności i niezależności. Nowatorskie badania
socjologia

Gry i zabawy w rozmowie o wolności i niezależności. Nowatorskie badania

Młodzi debiutujący na rynku pracy, osoby z niepełnosprawnościami, kobiety po 50. roku życia, uchodźcy wojenni – przykłady grup marginalizowanych w europejskich społeczeństwach można mnożyć. Zamiast tego, warto je poznać i umożliwić im zabranie głosu – zaangażowani obywatele to silniejsze demokracje. Taki jest cel programu INSPIRE, w którym udział bierze Uniwersytet Warszawski.

Ostatnio zaktualizowany: 2025/09/02
02/09/2025
7 Min czytania
cityscape-7220084_1280
W Polsce badania objęły uchodźców wojennych z Ukrainy. Fot. Surprising Media /Pixabay
Udostępnij

Nowoczesne formy uczestnictwa w procesie decyzyjnym, wykraczające poza tradycyjne mechanizmy demokracji przedstawicielskiej, to innowacje demokratyczne. Korzyści z ich wdrożenia czerpią obywatele, którzy zyskują wpływ na otoczenie oraz władze samorządowe bogatsze o partnera w zarządzaniu i odpowiedzialności. Przykład? Budżet partycypacyjny, czyli rozwiązanie dające społeczeństwu możliwość wpływu na wspólną rzeczywistość: obywatele decydują, na co zostanie przeznaczona część publicznych pieniędzy.

Gdy mowa o społeczeństwie, chciałoby się myśleć, że chodzi o wszystkie osoby zamieszkujące dany obszar. Innowacje demokratyczne wciąż bywają jednak projektowane pod kątem osób z klasy średniej, wykształconych, korzystających z technologii, co uniemożliwia zaangażowanie wielu różnym grupom marginalizowanym w związku z ich wiekiem, wykształceniem czy pochodzeniem – a często kilkoma czynnikami jednocześnie. Dlatego powstał europejski projekt INSPIRE. Koncentruje się on na poszukiwaniu inspiracji w sztuce, grze, zabawie, aby wspólnie z grupami wykluczonymi opracować zasady aktywności, które umożliwiłyby im sformułować przekaz o tym, co stanowi dla nich barierę do działania, samorealizacji, uczestnictwa w społeczeństwie. Polską naukę reprezentują związani z Wydziałem Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego: dr hab. Anna Przybylska, Borys Tencer, Lesia Shykiriava oraz Anna Pałka.

Inspirująca różnorodność

„Martwa natura” Pabla Picassa powstała z kawałków drewna oraz frędzli z obrusu, sklejonych ze sobą i pomalowanych. To przykład asamblażu, czyli dynamiczny, niejednorodny zbiór elementów, które łączą się z różną prędkością, tworząc tymczasową, funkcjonalną całość. Nie tylko w sztuce znajdziemy przykłady tej koncepcji. Społeczności złożone z osób w różnym wieku, o różnej historii i kompetencjach też się w nią wpisują. Teoria asamblażu to obok koncepcji współprojektowania z grupami marginalizowanymi oraz politycznej ekonomii uczestnictwa jeden z filarów projektu INSPIRE. Jego celem jest stworzenie narzędzi dających jak najbardziej różnorodnym grupom wpływ na rzeczywistość, w której funkcjonują.

W projekt zaangażowanych jest 15 podmiotów akademickich i badawczych. Każdy realizuje inne zadanie związane z grupą marginalizowaną. W Dublinie w maju 2025 r. odbyły się warsztaty, w czasie których 24 imigrantki debatowały nad regulacjami prawnymi w Irlandii oraz możliwością wpływu na lokalne polityki. W Birmingham testowano różne formy warsztatów artystycznych jako sposobu udzielenia głosu grupom pozostającym na marginesie – na przykład zbieranie opinii i doświadczeń związanych z szukaniem pracy przez młodych ludzi przybrało formę wspólnego tworzenia spektaklu teatralnego. W Budapeszcie fotografia okazała się skutecznym językiem do opowiadania o doświadczeniu zagrożenia bezdomnością.

Zagrać w doświadczenia

W Polsce badania objęły uchodźców wojennych z Ukrainy zamieszkujących ośrodki długoterminowego pobytu w Przemyślu i Warszawie, czyli osoby zależne od systemu pomocy. Indywidualne historie uczestników i uczestniczek warsztatów opisywały problemy,  jakie  utrudniają im funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, podjęcie pracy i samodzielność.

– W naszej grupie były osoby, prawdopodobnie dziadkowie, będące jedynymi opiekunami dzieci osieroconych w czasie wojny. Mieliśmy też dorosłych opiekunów osób zależnych, na przykład kobietę, zajmującą się swoją dotkniętą demencją matką. Były samotne matki oraz osoby, którym stan zdrowia utrudniał podjęcie pracy – opowiada dr hab. Anna Przybylska, kierująca realizacją projektu w Polsce.

Warsztaty poprzedzone były konsultacjami z instytucjami zajmującymi się pomocą uchodźcom. Celem badaczy było dostarczanie im przydatnych informacji i rozwiązań, które mogłyby wesprzeć osoby z ośrodków w uzyskaniu możliwie dużej przestrzeni samodzielności i wpływu na własne życie na uchodźctwie. Partnerami badania zostały m.in. Związek Ukraińców w Polsce – Oddział w Przemyślu, Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie oraz Urząd Miasta Przemyśl. Poza reprezentującymi UW badaczami zaangażowana została absolwentka uniwersytetu – dr Joanna Średnicka, która biznesowo zajmuje się grami edukacyjnymi i szkoleniowymi. Skąd gaming w projekcie?

– Wiedzieliśmy, że te spotkania nie mogą polegać na tym, że uczestnicy usiądą i porozmawiają o przeszkodach w usamodzielnieniu. Dlatego na przykład jedno z zadań polegało na napisaniu listu do osoby, która jest jeszcze w Ukrainie i rozważa przyjazd do Polski. Jak powinna się na ten wyjazd przygotować, czego się może spodziewać, co może się zdarzyć i jak sobie z tym poradzić. Uczestnikom odpowiadała taka nieosobista forma podzielenia się doświadczeniem, przyznali też, że przydałby im się taki zestaw informacji zanim trafili do Polski – opowiada dr hab. Anna Przybylska.

Kluczowe pytania i rezultaty

Każdy z trzech dni warsztatów skoncentrowany był wokół innego tematu, który wyrażały dwa wiodące pytania:

1. Samoorganizacja, zasoby

Co sprawia, że czujemy się silni i gotowi stawić czoła wyzwaniom?

Co odbiera nam tę siłę?

2. Wartości, wspólnota potrzeb

Co daje nam poczucie bezpieczeństwa socjalnego i wolności w decydowaniu o sobie?

Co jest barierą w planowaniu przyszłości w niepewnych czasach?

3. Wsparcie instytucjonalne

Jakie wsparcie w zakresie realizacji naszych potrzeb otrzymujemy?

Jakiego potrzebujemy, aby mocniej stanąć na nogach?

Uczestnicy warsztatów przygotowali m.in. mapy ważnych dla siebie ludzi, instytucji i zasobów, opowiadali o dobrych i złych doświadczeniach. Stworzyli też ranking sytuacji zewnętrznych, które wpływają na ich życie, wymagają działania i mogą stanowić wyzwanie w życiu codziennym. Najpierw losowali karty sytuacji – przygotowane na podstawie informacji od pracowników instytucji pomocowych. Był to punkt wyjścia do opowiedzenia o własnych doświadczeniach. Uczestnicy warsztatów podzielili te trudne sytuacje na takie, które potrafili rozwiązać i na takie, które się nie powiodły. W przypadku tych pierwszych, opowiedzieli o podjętych przez siebie krokach, rozwiązania dla tych drugich podawali eksperci.

Badacze wyłuskiwali z odpowiedzi konkretne problemy, obawy, ale i rozwiązania – na tej podstawie powstaną opracowania dla instytucji wspierających osoby uchodźcze w Polsce. To tylko jeden z rezultatów warsztatów. Dla projektu INSPIRE istotny jest przede wszystkim efekt metodologiczny: wypracowana przez badaczy formuła spotkań, scenariusze gier, metody angażowania uczestników mogą być wykorzystywane w kolejnych projektach badających problemy i potrzeby grup marginalizowanych.

– Spisaliśmy naszą metodologię, zrobiliśmy szczegółowe instrukcje. Zaprosiliśmy też różne osoby i instytucje do opiniowania naszej pracy. Chciałabym, żeby w przyszłym roku akademickim były na Wydziale Socjologii zajęcia, na których omawiane będą poszczególne gry i sposób ich wykorzystania w badaniach. Wypracowana przez nas formuła może służyć innym badaczom i instytucjom w przeróżnych projektach – podsumowuje dr hab. Anna Przybylska.

Tu jest jakby luksusowo. Zrewitalizowane centra polskich miast już nie dla mieszkańców? 
Polityka nie dla kobiet czy kobiety nie dla polityki? Dlaczego w samorządach dominują mężczyźni
Oddychamy tym, czym jeździmy. Jak codzienne decyzje wpływają na zdrowie naszych dzieci
Miasta jak beczki prochu. Czy wciąż żyjemy w postsocjalistycznym matrixie?
TAGgamingprojekt INSPIREteoria asamblażuwspółprojektowanieWydział Socjologii UW
Poprzedni artykuł AdobeStock_1578335896 Neurony naszych wspomnień. Czyli o magazynowaniu przeszłości
dr-hab_Anna_Przybylska
dr hab. Anna Przybylska
studiowała socjologię, nauki polityczne i komunikację. Pracuje na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest kierowniczką Centrum Deliberacji – interdyscyplinarnej jednostki naukowo-badawczej, w której podejmowane są pilne problemy praktyczne dotyczące komunikacji w demokracji. Bada zmieniające się wzorce angażowania obywateli w procesy decyzyjne oraz narracje z tym związane. Analizowała m.in. wpływ projektów informatycznych na deliberację i partycypację.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Zapisz się na newsletter
Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Accessibility Adjustments

Powered by OneTap

How long do you want to hide the accessibility toolbar?
Hide Toolbar Duration
Colors
Orientation
Version 2.5.0
Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}