Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > społeczne > ekonomia i finanse > Czy kryzys zaufania do naukowców to fakt? Są badania
ekonomia i finanse

Czy kryzys zaufania do naukowców to fakt? Są badania

Kilka chłodniejszych dni latem wystarczy, by pojawiły się głosy negujące globalne ocieplenie. Często należą one do osób, które kształtują opinię publiczną, dziennikarzy czy polityków. Co z naukowcami? Czy mamy zaufanie do tego, co mówią i czy chcemy ich słuchać?

04/07/2025
pexels-chokniti-khongchum
Nauka jest kluczowa dla podejmowania dobrych decyzji. Fot. Chokniti Khongchum/Pexels
Udostępnij

W czasach, gdy ChatGPT ma dla nas odpowiedź na każde pytanie, a wyznacznikiem autorytetu staje się liczba internetowych wyświetleń, naukowcom niełatwo dotrzeć do społeczeństwa. Szczególnie, gdy mówią o katastrofie klimatycznej czy konieczności szczepień, a więc sprawach dla wielu trudnych do przyjęcia. Pogłoski o kryzysie zaufania do przedstawicieli nauki nasiliły się w czasie pandemii COVID-19 (choć równocześnie  społeczeństwa o wysokim zaufaniu do nauki i naukowców radziły sobie z tą pandemią skuteczniej). Sami zainteresowani postanowili je zweryfikować przepytując kilkadziesiąt tysięcy osób, w kilkudziesięciu krajach. Wyniki gigantycznego przedsięwzięcia w ramach projektu Trust in Scientists and Science-related Populism (TISP) opublikowano w czasopiśmie „Nature Human Behaviour”.

– Badanie zaufania do naukowców objęło 68 krajów i prawie 72 tysiące osób. Kwestionariusz ankiety został przetłumaczony na 36 języków i dialektów. Nie jest to pierwsze podejście do tego tematu, ale jest ono nowatorskie pod względem rozmiaru oraz sposobu ujęcia zaufania – mówi dr Adam Płoszaj z Laboratorium Badań Naukoznawczych Uniwersytetu Warszawskiego, jeden z 241 naukowców ze 179 instytucji, którzy przeprowadzili unikalne badanie.

Naukowcy trzymają się nieźle

– Narracja o globalnym kryzysie zaufania do naukowców nie znajduje potwierdzenia w wynikach badania. W większości krajów poziom zaufania jest umiarkowanie wysoki – mówi dr Płoszaj.

Średni poziom zaufania wyniósł 3,62 (w skali od 1 = bardzo niskie zaufanie do 5 = bardzo wysokie zaufanie). Największym zaufaniem badacze cieszą się w Egipcie (4,30), najmniejszym w Albanii (3,06). Polska z wynikiem 3,51 znalazła się nieco poniżej średniej, między innymi za Norwegią i Niderlandami, a przed Niemcami i Szwajcarią. Spośród krajów Europy najwyżej – plasując się w pierwszej dziesiątce – wylądowała Hiszpania (3,90). Niższy od średniej poziom zaufania do ludzi nauki widać w Rosji oraz państwach postsowieckich i satelickich, jak Kazachstan.

Kto ufa badaczom najbardziej? Na poziom zaufania do naukowców przekłada się demografia. Wyższym niż przeciętne zaufaniem wykazały się biorące udział w badaniu kobiety, seniorzy, mieszkańcy miast, osoby o wysokich dochodach, wykształcone oraz deklarujące lewicowy lub liberalny światopogląd – co widać szczególnie w Europie i Ameryce Północnej. Co ciekawe i odbiegające od wcześniejszych badań, zaufanie do naukowców okazało się pozytywnie związane z religijnością. Szczególnie muzułmańscy respondenci zadeklarowali większe zaufanie do naukowców. Główni autorzy badania sugerują, że to efekt obecności wielu zasad nauki w Koranie. Za to według niektórych chrześcijan nauka stoi w sprzeczności z ich religią.

To stosunkowo wysokie zaufanie społeczne nie oznacza, że pozycja naukowców i nauki jest bezpieczna.

– Badanie ujawniło, że nawet niewielkie grupy osób mniej ufających naukowcom mogą wpływać na postrzeganie nauki. Może to prowadzić do powstania większego problemu w przyszłości, jeśli np. grupy te zyskają wpływ polityczny lub medialny – mówi dr Płoszaj.

Rzecz jest ważna. Nauka jest kluczowa dla podejmowania decyzji opartych na dowodach. Publiczne zaufanie do naukowców może pomagać decydentom skuteczniej działać, zwłaszcza w obliczu kryzysów. Równocześnie, zaufanie społeczeństwa do nauki pomaga ludziom podejmować świadome decyzje – na przykład dotyczące zdrowia czy odżywiania.

Co oznacza „zaufanie” i co można z nim zrobić?

Projekt TISP nie badał zaufania do nauki jako takiej, a do naukowców – to ocena ich kompetencji, uczciwości, życzliwości i otwartości. Większość respondentów uznało badaczy za wykwalifikowanych (78%), uczciwych (57%) i troszczących się o dobro ludzi (56%). Co ważne, 83% uczestników badania uważa, że naukowcy powinni komunikować się na temat nauki z ogółem społeczeństwa. Jednocześnie 75% zgadza się, że metody badań naukowych są najlepszym sposobem na ustalenie, czy coś jest prawdą, czy fałszem. Co ten wynik oznacza dla badaczy?

–  Naukowcy i naukowczynie mogą bardziej aktywnie angażować się w debatę publiczną, wiedząc, że jest to dobrze postrzegane przez ogół społeczeństwa – uważa dr Płoszaj. – Osoby popularyzujące i komunikujące naukę mogą wykorzystać te wyniki do dostosowania przekazu, ponieważ badanie pokazuje, że otwartość naukowców na dialog i większa transparentność mogą zwiększyć zaufanie do nauki.

Zdaniem dr. Płoszaja wnioski z badania wyciągnąć powinni nie tylko naukowcy. Politycy, wiedząc, że większość społeczeństwa ufa badaczom, mogą tworzyć polityki oparte na dowodach i promować decyzje oparte na nauce. To sygnał dla mediów, by unikały powielania niepopartych dowodami narracji o kryzysie zaufania. Instytucje edukacyjne mogą skupić się na edukacji dotyczącej metod naukowych i rzetelności badań, by opinia publiczna lepiej znała procesy tworzenia wiedzy naukowej – to powinno pomóc budować zaufanie do nauki i jej przedstawicieli.

41562_2024_2090_Fig4
Postrzeganie naukowców w społeczeństwie i tworzeniu polityki – 83% badanych uważa, że naukowcy powinni komunikować się ze społeczeństwem na temat nauki. Źródło: Nature Human Behaviour (Nat Hum Behav)

Nauka jest dla ludzi

Opinia publiczna, jak wynika z badania, nie tylko chce wiedzieć więcej o pracy naukowców, ale ma też oczekiwania wobec kierunku ich działalności naukowej. Poprawa zdrowia publicznego, rozwiązywanie problemów energetycznych i walka z ubóstwem – tymi sprawami zdaniem respondentów powinni  przede wszystkim zajmować się badacze. Szczególnie problem ubóstwa jest obecnie – w opinii badanych – marginalnie traktowany przez naukę. Badacze powinni pochylić się nad biedą zamiast – jak dotychczas – zbyt często pracować na rzecz technologii wojskowych i obronnych. Co ciekawe, są to opinie przede wszystkim z krajów Ameryki Łacińskiej i Europy, mimo że ich głosy zbierane były od listopada 2022 roku do sierpnia 2023 roku – czyli już podczas wojny w Ukrainie. Zaangażowania w sprawy obronności oczekują za to od naukowców mieszkańcy krajów Azji i Afryki.

Jakie lasy lubimy i po co do nich chodzimy? Europejskie badania
Ile zarabiają drzewa? Czyli o tym, jaka wypłata należy się twojej sośnie
Sąsiedzi-turyści. Czy Warszawa powinna ograniczać najem krótkoterminowy?
Oddychamy tym, czym jeździmy. Jak codzienne decyzje wpływają na zdrowie naszych dzieci
Kiedy gospodarki są w szoku – co i jak kształtuje cykle koniunkturalne?
TAGCentrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UWEUROREGLaboratorium Badań Naukoznawczych (Science Studies Lab)Trust in Scientists and Science-related Populism (TISP)
Poprzedni artykuł Nowa era leków: AI projektuje terapeutyczne peptydy
dr Adam Płoszaj
dr Adam Płoszaj
doktor nauk ekonomicznych oraz magister gospodarki przestrzennej. Od 2006 r. związany z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW (EUROREG). Kierownik Laboratorium Badań Naukoznawczych (Science Studies Lab). Specjalizacja: ewaluacja polityk publicznych; naukometria; polityka naukowa i innowacyjna; rozwój regionalny i lokalny. Prowadził badania w Polsce, Kanadzie, USA, Francji, Hiszpanii, Niemczech i Ukrainie.

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
  • Polski