Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Serwis Naukowy UWSerwis Naukowy UW
  • HUMANISTYCZNE
  • SPOŁECZNE
  • ŚCISŁE i PRZYRODNICZE
  • Wykorzystanie treści
Obserwuj nas
Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski
Serwis Naukowy UW > Artykuły > humanistyczne > sztuka > Skarby w gabinecie. O rysunkach i rycinach w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie
sztuka

Skarby w gabinecie. O rysunkach i rycinach w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie

Rembrandt, Rubens, Dürer, Manet, Toulouse-Lautrec. Jeśli chcemy zobaczyć dzieła tych znakomitych, znanych na całym świecie, artystów, wcale nie musimy jechać do Paryża, Amsterdamu, czy Nowego Jorku. Wystarczy zajrzeć do Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w której znajduje się Gabinet Rycin –najstarszy w Polsce publiczny zbiór grafiki i rysunku. A to nie jedyne skarby, które w nim odnajdziemy.

18/07/2025
RYC_2
Rembrandt Harmensz van Rijn (1606-1669) Grupa Mężczyzn w strojach orientalnych, Gabinet Rycin BUW, Inw.zb.d. 4285. Fot. BUW
Udostępnij

Historia pierwszego w Polsce publicznego zbioru grafiki i rysunku sięga początku XIX wieku. W 1818 roku nowo powstały Królewski Uniwersytet Warszawski stał się posiadaczem wyjątkowej, kolekcji królewskiej. Wówczas z inicjatywy ministra Stanisława Kostki Potockiego Komisja Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego zakupiła od spadkobierców króla Stanisława Augusta jego słynny Gabinet Rycin. Potocki, który sam był kolekcjonerem i wybitnym znawcą sztuki, aby uzupełnić uniwersytecki zbiór, w kolejnych latach podarował uczelni znakomitą część swojej kolekcji. Oba nabytki stały się podstawą uniwersyteckiego zbioru grafiki i rysunku, który nazwę –Gabinet Rycin – przejął od nazwy królewskiej kolekcji.

Uniwersyteckie zasoby mają za sobą burzliwą i trudną historię. Szczególnie dotkliwy był czas drugiej wojny światowej. Wówczas Gabinet Rycin, prężnie rozwijający się w okresie międzywojennym, utracił aż 60% zasobów. Mimo tych dotkliwych strat, będąca chlubą zbioru,   kolekcja króla Stanisława Augusta przetrwała w znacznej części i zachowała swój oryginalny charakter. Dziś, dzięki pozyskiwanym w kolejnych latach darom i zakupom, w uczelnianych zbiorach znajduje się ponad 50 tysięcy rycin i rysunków powstałych między XVI a XX wiekiem. Zbiory podzielone są na cztery główne kolekcje: ryciny dawnych mistrzów XVI-XVIII w., rysunki artystyczne XVI-XX w., rysunki architektoniczne i dekoracyjne, oraz grafikę XIX-XX w. Zbiór dopełniają ilustrowane woluminy wydawnicze i albumy kolekcjonerskie, zawierające ryciny lub rysunki.

O tym, jakie skarby można odnaleźć w Bibliotece Uniwersyteckiej, dowiedzieć się możemy z lektury katalogów omawiających wybrane zespoły z czterech głównych kolekcji Gabinetu Rycin. Katalogi przygotowano w ramach projektu finansowanego przez Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, którego kierownikiem była dr hab. Jolanta Talbierska.

RYC_1
Jacob (Jacques) de Backer (1540/45-ok. 1586) Amor pokonujący Chronosa – Amor vincit Tempus, Gabinet Rycin BUW, Inw.zb.d. 300. Fot. BUW

Wizytówka zbiorów

Nad opracowaniem 10 tomów katalogów rozumowanych pracował zespół naukowców z Gabinetu Rycin: prof. Jolanta Talbierska, dr Małgorzata Biłozór-Salwa, Małgorzata Łazicka i Przemysław Wątroba. Znajdziemy w nich starannie przygotowane opisy dzieł, zawierające pełen aparat krytyczny: przypisy, pełną bibliografią, indeksy, aneksy, a także wysokiej jakości ilustracje.

Publikacje reprezentują zasadnicze części kolekcji: rysunek dawny obcy (prace ze szkoły niderlandzkiej, flamandzkiej i holenderskiej), rysunek dawny polski (obejmujący między innymi zespół prac malarza Franciszka Smuglewicza), rysunek architektoniczny (tutaj zaprezentowano archiwum Tylmana van Gamerena, znakomitego architekta holenderskiego, który działał w Polsce w II poł. XVII w.), a także grafikę dawną obcą (reprezentowaną przez artystów szkoły niemieckiej: Barthela i Sebalda Behamów). Badania nad wymienionymi zespołami wymagały kilku pobytów badawczych w polskich (Kraków, Warszawa, Wrocław) i zagranicznych ośrodkach (w Królestwie Niderlandów, Danii, Francji czy Niemczech).

– Naukowe opracowanie własnych kolekcji dzieł na papierze, rysunków i grafiki, jest niemożliwe bez studiowania kolekcji w innych zbiorach, ponieważ jest to podstawowa metoda badawcza. Dostęp online do wielu kolekcji jest zaledwie punktem wyjścia, niezbędne są więc studyjne pobyty badawcze – podkreśla prof. Talbierska.

W katalogach omówiono zarówno prace już znane środowisku naukowemu, jak i te, które nigdy dotąd nie były publikowane. Tym samym, pełnią one rolę wizytówek zbiorów zdeponowanych w Gabinecie Rycin i stanowią niezwykle cenny materiał badawczy zarówno dla polskich, jak i zagranicznych naukowców. Prof. Talbierska zwraca uwagę na przeznaczenie opracowanych wydawnictw:

– Katalogi mają dwa główne zadania: po pierwsze naukowe opracowanie kolekcji, zgodne z aktualnym stanem badań i wiedzy, metodyką dziedziny, po drugie jak najszersze upowszechnienie informacji o kolekcji, a tym samym inicjowanie następnych badań w środowisku międzynarodowym – wyjaśnia badaczka.

RYC_3
Peter Paul Rubens (1577-1640) Markiz Ambrogio de Spinola jako kawaler Orderu Złotego Runa, Inw.zb.d. 7828. Fot. BUW

Wielcy i „mali” mistrzowie

W ramach projektu prof. Talbierska zajęła się opracowaniem zespołu, który tworzą rysunki reprezentujące szkołę niderlandzką, flamandzką i holenderską. Zespół tworzy obecnie 211 rysunków, co stanowi – niestety zaledwie – 40% przedwojennego zbioru. Jakiego rodzaju obiekty w nim znajdziemy?

– Mimo tak dużych strat, jest to zespół bardzo ciekawy, w którym możemy zobaczyć rysunki uznanych mistrzów, takich jak Rembrandt czy Rubens, jak również rysunki bardzo rzadkie bądź dzieła artystów, którzy są nienotowani w kolekcjach polskich. 80 z 211 rysunków nie było jak dotąd publikowanych – wyjaśnia prof. Talbierska.

W wyniku badań przeprowadzonych w ramach projektu niektóre z rysunków zyskały nową atrybucję, to znaczy dokonano nowych ustaleń na temat ich autora. Przykładem może być praca, która wcześniej funkcjonowała w zbiorze jako dzieło Hieronimusa Boscha, lecz – jak zauważa prof. Talbierska – ta atrybucja była zupełnie nietrafiona. Ostatecznie rysunek – ze względu na jego technikę – został przypisany do szkoły antwerpskiej i uznany za dzieło artysty działającego w latach 20. XVI wieku.

GR_katalogi
O tym, jakie skarby można odnaleźć w Bibliotece Uniwersyteckiej, dowiedzieć się możemy z lektury katalogów omawiających wybrane obiekty z kolekcji Gabinetu Rycin. Fot. Mirosław Kaźmierczak
YouTube video

Osiem małży i Simona. Czyli drugi dzień spotkania z filmem i nauką
Fajansowa dyplomacja. Jak ceramika z Włocławka stała się narzędziem polityki kulturalnej PRL?
Tekst, obraz, kolor, notatki na marginesach. Co staropolskie książki mówią o ich czytelnikach?
To już we środę! Startuje Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW
Przegląd Filmów o Nauce KOKON UW. Dzisiaj – wielki finał
TAGBiblioteka UniwersyteckaGabinet Rycinpubliczny zbiór grafiki i rysunku
Poprzedni artykuł fig.-3 Nieznana historia miedzi. Polacy odkrywają przemysłową przeszłość Omanu
dr_J_Talbierska_kadr
dr hab. Jolanta Talbierska
historyk sztuki, kierownik Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w kadencji 2013-2018 jej dyrektor. Specjalizuje się w sztuce nowożytnej, a zwłaszcza w historii rysunku i grafiki europejskiej XV-XIX w., ilustracji książkowej oraz w zagadnieniach związanych z terminologią i metodologią badania dzieł na papierze. Prowadzi dydaktykę akademicką w ramach autorskich wykładów. Fot. Jadwiga Antoniak-Sadlakowska

Serwis Naukowy UW

Centrum Współpracy i Dialogu UW

redakcja: ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa​

tel.: +48 609635434 • redakcja@cwid.uw.edu.pl

Facebook Linkedin Instagram

O NAS

STRONA GŁÓWNA UW

logo serwisu blue
logotyp-IDUB-PL-poziom-inv

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności cookies

Mapa strony

Copyright © 2024 Uniwersytet Warszawski

Serwis Naukowy UW
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Always active
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}